Lägre buller och slitage när Rovabs produkter smörjer rälsen

Man kan lugnt säga att Rovab smörjer Sveriges järnvägsräls. Företaget, som erbjuder både spårbundna- och ombordsystem, har anläggningar från Riksgränsen i norr till Ystad i söder.

– Jag tror att du kan åka till vilken stad som helst i Sverige i dag som har järnväg så har vi åtminstone ett system någonstans i närheten, säger vd:n och grundaren Mikael Thorsell.

Rovabs verksamhet inom järnvägssektorn har i princip två mål: att minska slitage och att minska buller. Företaget erbjuder smörjsystem som är monterade på loken och alltså smörjer rälsen uppifrån. Bland annat har man levererat sådana system till 120 av Green Cargos lok.

– Men den stora grejen för oss är spårbundet där vi erbjuder två produkter som monteras fast i spåret: Det mekaniska smörjsystemet Lubricurve LUB50 och det elektriska Electro 10, säger Mats Neselius, bantekniker och säljare.

Lubricurve LUB50 är försedd med två pumpar längs med rälsen. När tåget passerar pumpas fett ut. Systemet klarar av tåghastigheter på upp till 100 kilometer i timmen.

För högre tåghastigheter erbjuder Rovab det elektriska smörjsystemet Electro 10.

– Det klarar av alla hastigheter. Systemet har en elektrisk sensor som skickar värden till en liten kontrollpanel som i sin tur styr hur mycket fett som ska gå ut beroende på hur långt tåget är, säger Mats Neselius.

Electro 10 kräver någon form av strömförsörjning. Systemet kan drivas av en ansluten 220 volts-kabel. Men det går även att driva med solenergi, vindenergi eller en kombination av de båda förnyelsebara energislagen.

– Då slipper man dyra grävkostnader. Det kostar 10000–15000 kronor att gräva cirka 10 meter. Entreprenörerna har uppskattat att om de ska gräva längre än 40 meter lönar det sig att ta den högre kostnaden för ett sol- och vindsystem, säger Mikael Thorsell.

Rovab, som är baserat i Ramby utanför Enköping, startades 1991 som en leverantör av underhållsutrustning till lantbruks- och entreprenadmaskiner med en portfolio baserad på specialiserade och högeffektiva smörjmedel importerade från den amerikanska marknaden. I dag har Rovab ett sortiment baserat på högkvalitativ utrustning och smörjmedel från Europa och Amerika, och erbjuder helhetslösningar inom alla Sveriges stora industrier.

Sverige är den helt dominerande marknaden för Rovab. Men företaget är också intresserade att få in en fot på den norska marknaden.

– Hittills har Sverige tagit alla våra resurser. Det gäller att växa med förstånd, och man vill gärna ha ekonomin med sig när man växer. Dessutom måste man kunna utföra det man lovar också. Det vi säger att våra system ska uppfylla, det måste vi se till att de gör. Då krävs det en serviceorganisation och backup för kunder. Och det krävs teknisk kunskap från oss, säger Mikael Thorsell. 

rovab.com

bild