Finska Sabik utvecklar och producerar bland annat järnvägssignaler och informationsskyltar för vägtrafiken i norra Europa. Signalerna görs med LED-teknik och företaget är den enda tillverkaren av tekniken i Skandinavien.
– När det sker en ny installation av styr- och ledningssystem på järnvägarna i Finland använder de våra LED-signaler. Och samma sak sker i Norge, säger Kari Taskula, Director Projects på Sabik.
Sabiks utbud av LED-signaler täcker ett brett spektrum av applikationer inom järnvägssignalsystemet. I sortimentet finns bland annat huvudsignaler, signaler för rangering, för vägkorsningar och för tunnelbana.
Fördelen med LED-signaler är att de är underhållsfria, mekaniskt robusta, pålitliga och har lägre strömförbrukning jämfört med de glödlampssignaler som tidigare använts.
– Vi kan anpassa våra LED-enheter till många olika typer av system beroende på vilken typ av signaler varje land har. Vi har till exempel levererat direkt till Bane NOR i Norge för gamla reläbaserade förreglingar, säger Kari Taskula.
Nu pågår ett stort projekt med att rusta upp järnvägarna i Estland med särskild betoning på styr- och signalsystem. Projektet har fått finansiering från EU. Det handlar om att leverera signalsystem till järnvägens alla huvudlinjer i landet. För närvarande finns mycket utrustning kvar från sovjettiden som behöver ersättas med modern teknologi. Sabik kommer att leverera sina LED-system till de underleverantörer som arbetar med järnvägsprojektet. Projektet kommer att pågå i tre år.
– Det blir 1500 signalsystem från oss med 5000 LED-enheter, säger Kari Taskula.
Sabik har nu blickarna riktade mot den svenska järnvägsmarknaden. Företaget deltog på järnvägsmässan Elmia Nordic Rail för att presentera sina LED-produkter och knyta kontakter.
– Vi tror att vi har produkter som är lätta att anpassa till de svenska systemen, säger Kari Taskula.
I sina kontakter med olika intressenter i Sverige har han mötts av blandade besked om behovet av att byta ut signalsystemen.
– Av några personer fick jag veta att Sverige tänker hoppa över steget att byta ut glödlampor mot LED eftersom många signaler kommer att plockas bort när ERTMS införs.
Men Kari Taskula menar att det finns pengar att tjäna på att ta steget över till LED redan nu.
– ERTMS-systemen är kraftigt försenade och ingen förväntar sig att allt ska vara klart inom 20 år. Samtidigt är den förväntade livslängden för en LED-enhet cirka 25 år så det går att använda dem i väntan på ERTMS. Som det är nu bränner man massa pengar på kostsamma äldre system, säger Kari Taskula.