Railscooter ett nytt och smidigt fordon för resor längs spåret

Enzio Puronranta och Tobias Karlsson presenterade sin egenutvecklade produkt ”Railscooter” på järnvägsmässan Elmia Nordic Rail.

Efter 3 000 kilometer tester i spårmiljö var innovatörerna Enzio Puronranta och Tobias Karlsson klara. De hade skapat ett helt nytt fordon för rälsburna järnvägsinspektioner. ”Railscooter” var klar för de första kunderna.

– Grundidén när vi skapade produkten var att förbättra arbetsmiljön för besiktningsmän, säger Enzio Puronranta.

Enzio Puronranta och Tobias Karlsson är besiktningsmän till yrket. 

– Det innebär att vi går väldigt mycket. Det kan röra sig om 10–15 kilometer per pass på betongballastspår. Ligger det stenar där man går så får man en snedbelastning. Det tar hårt på knän, axlar och hela kroppen. Man går ju inte stabilt, säger Enzio Puronranta.

De tröttnade på de slitsamma promenaderna och började skissa på ett fordon som gick att förflytta sig med. För besiktning fanns det sedan tidigare cykeldressiner och olika sparklösningar. Men de ville ha ett smidigare färdmedel.

– En cykeldressin är otymplig att ha med sig. Det behövs två personer för att hantera den eftersom den är så stor. Du får antingen ha släp med dig eller cykelhållare bak på bilen att hänga den på. 

Så du väljer inte en sådan lösning när du bara ska gå tre kilometer, säger Enzio Puronranta.

Kravet på den blivande innovationen var alltså att den skulle vara liten och lätthanterad. Grunden i bygget blev en elskoter av märket Segway som de hade hemma.

– Det var en traditionell Segway Ninebot, tillverkarens mesta prestandamodell. Den var lämplig för att vi vill uppnå en bra räckvidd. Elskotern når teoretiskt 65 kilometer och vi får ut ungefär 45 kilometer efter vår ombyggnad, säger Enzio Puronranta

De placerade och fäste elskotern i ett chassi som de själva hade konstruerat. Sedan byggde de ett stag som går över till motsatta sidan av spåret.

Staget kan monteras på både höger och vänster sida av fordonet vilket för att det går att välja på vilken sida man vill köra.

”Railscooter” kan förses med pakethållare och lastytor. 

– Du kan exempelvis ta med en motorsåg, drönare,  släggor och befästning eller olika mätinstrument. Så vi anpassar den efter kundens önskemål, säger Enzio Puronranta.

De två innovatörerna är nöjda med den vikt och hanterbarhet som de lyckats uppnå.

– Vi har gjort en produkt som får plats i en liten sedan. Det är bara att trycka ner den i bakluckan och den väger inte mer än att en person kan hantera den, säger Enzio Puronranta.

Det går också snabbt att få den på plats.

– Du monterar den direkt på rälsen. Det tar cirka 30 sekunder och mäter man tiden från bak i bilen till klar på spåret tar det cirka två minuter.

Enzio Puronranta och Tobias Karlsson har sökt patent på sitt fordon och satsar nu hårt på att nå nya marknader. 

– Vi började få ut den på marknaden i somras efter tre års utveckling. Nu säljer vi i Sverige och Norge och är på väg till Polen. Men vi ska längre ut, Sverige är för litet, säger Enzio Puronranta.

Bolaget bakom Railscooter heter Techincal Environment Engelholm AB. Det startades 2022 med en förhoppning om att förbättra arbetsmiljön och effektivisera arbetet kring järnväg. 

railscooter.com

 

bild