Spår 1 och spår 2 i A- och B-läge ska delas upp för att möjliggöra fler och längre tåg från Uppsala Central. I samband med detta ska även bland annat plattformen för spår 1 förlängas och fler väderskyddade ytor byggas.
Allt fler reser till och från Uppsala C och kapaciteten för hur många tåg som kan komma in till stationen samtidigt är idag full. Därför delar Trafikverket upp spår 1 och 2 i A- och B-lägen vilket möjliggör fler och längre tåg, både för fjärr-, regional- och pendelresenärer.
I samband med detta:
- förlängs plattformen för spår 1 en liten bit norrut
- flyttas platsen där spår 7 och 8 delas, för att spåren ska kunna användas mer effektivt (klart 13 november 2022)
- byggs fler väderskyddade ytor vid de södra spårdelarna för att göra det bättre för resenärer som väntar på sitt tåg (klart 2023).
I nu läget tar Trafikverket fram bygghandlingar för väderskydden och byggstart planeras till våren 2024.
Källa: Trafikverket