MTRX och Stadler har nyligen förlängt sitt långsiktiga underhållsavtal, vilket innebär att den schweiziska tågtillverkaren kommer att ha övergripande ansvar för underhållet av företagets tågflotta fram till 2033. Filip Thunell, VD för MTRX, betonar att detta avtal ger företaget de bästa förutsättningarna att fortsätta erbjuda pålitlig och punktlig tågtrafik på den svenska marknaden.
Det utökade underhållsavtalet innefattar både förebyggande och avhjälpande underhåll samt reparation av skador på fordonsflottan. Avtalet sträcker sig över en period av 10 år, vilket innebär att det kommer att löpa till 2033.
MTRX:s hela fordonsflotta, bestående av sex tåg av modell FLIRT (X74), är levererad av Den schweiziska tågtillverkaren och sattes i trafik 2015. Dessa tåg är konstruerade för att klara de krävande nordiska klimatförhållandena och har en imponerande maxhastighet på 200 km/tim. Tågtillverkaren har tidigare ansvarat för underhållet av tågen, och även fortsättningsvis kommer underhållsarbetet att utföras i Hagalund, strax norr om Stockholm.
VD Filip Thunell säger: "Vi är väldigt glada över att ha säkrat ett bra underhållsavtal för de kommande tio åren. Det ger oss bra förutsättningar för att fortsätta leverera pålitlig och punktlig trafik med en av de bästa fordonsflottorna på svensk järnväg. Våra tåg är en starkt bidragande orsak till att vi har haft branschens nöjdaste kunder de senaste sju åren, och Stadler är en strategiskt viktig partner för oss."
Walter Neureiter, VD för Full Service på Stadler Service Sweden, tillägger: "Vi är stolta över att få fortsatt förtroende från MTRX. Det visar att våra medarbetares vilja och kompetens samt vårt koncept att leverera hög tillgänglighet av fordon lönar sig."