Det brittiska transportdepartementet (DfT) har bett järnvägsoperatörerna att dra tillbaka sina planer på att stänga över 870 biljettluckor. Detta beslut följer efter en omfattande konsultation som lockade rekordstora 750 000 svar, där 99 procent motsatte sig planerna.
Transport Focus, en oberoende grupp som företräder resenärer och trafikanter, och London TravelWatch, som granskat svar från huvudstaden, avvisade alla förslag. Enligt avtal om biljettförsäljning och avräkning skulle Transport Focus granska järnvägsföretagens förslag baserat på kriterier som kundservice, tillgänglighet och kostnadseffektivitet.
Trots att några förslag, exempelvis från GWR och TransPennine Express, nästan uppfyllde kriterierna, kvarstår centrala problem relaterade till nationella nätets tillgänglighet. 750 000 enkätresultat från individer och organisationer visade starka bekymmer över de föreslagna förändringarna, främst gällande biljettmaskiners effektivitet, tillgänglighet och framtida passagerarservice.
Stora förändringar
Transport Focus samtaler med järnvägsföretagen ledde till stora ändringar i de ursprungliga förslagen, vilket visar värdet av en oberoende granskning.
Anthony Smith, chefen för Transport Focus, sade:
- Efter att ha analyserat 750 000 svar och haft utförliga diskussioner med järnvägsföretagen, avvisar vi förslaget om att stänga biljettluckor. Viktiga ändringar har genomförts. Vissa företag var närmare att möta våra kriterier än andra. Vi är medvetna om järnvägens finansiella tryck och behovet av att hitta nya, kostnadseffektiva arbetssätt. Vi fortsätter att arbeta med järnvägsföretagen för att lösa de problem som passagerarna har lyft fram.
Bland annat föreslog järnvägsföretagen inrättandet av "Welcome Points" på stationerna som en första anhalt för resenärer i behov av stöd och rådgivning. Även om idén om Welcome Points har sin poäng, krävs ytterligare överväganden.
Källa: London TravelWatch