Efter att ha följt Inlandsbanan vintertid i över tio år, tog Snötåget en oväntad paus förra säsongen. Vintern 2023-2024 kommer tåget fortfarande att vara i vila. Istället blickar man nu mot vintern 2024-2025, där en hängiven grupp arbetar intensivt med att utveckla konceptet.
Representanter från Inlandsbanan, Destination Vemdalen samt kommunerna Berg och Härjedalen har samlats för att strategiskt närma sig projektet. Planen är att förnya och stärka Snötåget med möjliga partners som inkluderar region Jämtland Härjedalen, samt kommunerna Mora, Orsa, Härjedalen, Berg och Östersund, och det lokala näringslivet. Projektet kommer att vara aktivt fram till 2028, då förhoppningsvis den interregionala tågtrafiken längs Inlandsbanan kan återupptas.
– Vi behöver göra det enklare att semestra, pendla och resa mer klimatsmart med tåg i Sverige när så många står redo på stationerna. För att möta den stora efterfrågan på hållbara transporter så måste vi med gemensamma insatser skapa förutsättningarna, säger Otto Nilsson, VD Inlandsbanan.
Framtiden kan se ljus ut för Inlandsbanan när man tittar framåt mot 2028, då övergången från nuvarande kollektiv busstrafik till tåg måste beslutas och kan bli en verklighet. De fem regionerna, från region Dalarna i söder till region Norrbotten i norr, måste komma överens om detta beslut senast 2025 för att möjliggöra en interregional kollektivtrafik längs Inlandsbanan. Det är ett steg i riktning mot en mer hållbar och tillgänglig transportförmåga för alla som vill utforska denna unika del av Sverige.