Den allmänna schweiziska kollektivtrafikoperatören Bernmobil har börjat använda de första av 27 Tramlink LRVs som levererats av Stadler enligt ett kontrakt som tilldelades i slutet av 2019. Införandet av de nya fordonen följer efter en testfas som pågick i flera månader.
De första Stadler Tramlink-fordonen överlämnades officiellt till Bernmobil och presenterades för allmänheten vid en öppen dag vid spårvägsdepån Bolligenstrasse den 28 oktober, med ordinarie tjänster som började den 1 november.
Bernmobil tilldelade Stadler ett kontrakt i september 2019 för att leverera upp till 50 Tramlink metergauge LRVs, inklusive en fast order på 20 tvåvägs LRVs och sju enkelriktade fordon som ska levereras mellan 2023 och 2025.
Inkluderade lägre inköps- och underhållskostnader
Stadler övervann konkurrens från CAF och Siemens för att säkra kontraktet från den utlysning som lanserades i oktober 2018. Bernmobil bekräftade att Stadlers erbjudande inkluderade lägre inköps- och underhållskostnader.
Fordonen kommer initialt att trafikera Linje 7 innan de från 2024 används för att ersätta de åldrande 12 Vevey- och nio RBS-spårvagnar på Linje 6, som når slutet av sin service. De kommer också att öka kapaciteten för förlängningen av Linje 9 till Kleinwabern.
Bernmobils nya Tramlink LRVs är utformade för att uppfylla den schweiziska huvudstadens mobilitetsbehov och infrastrukturkrav, med plats för upp till 260 passagerare per fordon, inklusive 56 sittplatser i tvåvägsfordonen och 71 sittplatser i enkelriktade fordon. LRVs har en tröskelfri interiör, trästolar och stora multifunktionella områden för rullstolar eller barnvagnar.
Bakre kameror
Fordonen inkluderar också ett modernt passagerarinformationsystem, bakre kameror istället för bakspeglar, ett effektivt luftkonditioneringssystem som fungerar genom att mäta CO2 i passagerarkabinen för att minimera energiförbrukningen och ett bromsassistanssystem för att undvika kollisioner. Tramlink har även innovativa boggi med axlar som är utformade för att möjliggöra smidig och bekväm drift genom de små radienkurvorna på de smala gatorna i stadens historiska centrum.
Källa: Stadler