Ute på den 24 kilometer långa järnvägssträckan mellan Ängelholm och Maria station arbetar dubbelspårsbyggarna för fullt med att hinna med allt som ska göras innan tågen börjar rulla igen 3 december.
– Det är tidskritiska arbeten vi gör under stoppet och allt är planerat in i minsta detalj. Alla ute i anläggningen gör ett mycket bra jobb och hittills har det som Trafiket planerat gått enligt plan, berättar Helena Thysell Persson, huvudprojektledare på Trafikverket.
Stora milstolpar har nåtts
Under stoppets första vecka, 25 september till 2 oktober utökades tågstoppet då Trafikverket stängde Ängelholms station för tågtrafik. Anledningen var att viktiga arbeten skulle göras i järnvägsanläggningen för att kunna koppla in det dubbla järnvägsspåret i Ängelholm. Bland annat har kontaktledningsfundament bytts ut och nya kablar kopplats in för att de nya spåren ska få eltillförsel.
Under stoppet fortsätter Trafikverket även med att färdigställa projektets nordligaste bro, bro 1. Det vill säga den gångbro som tar resenärer över spåren vid Ängelholms station. Bron och trapporna kring den har nu fått en ny ytbeläggning som kommer hålla halkan borta.
Maria station byggs upp på nytt
Trafikverket är i full gång med järnvägsarbetet, så som att riva de gamla spåren och bygga de nya, samtidigt byggs nya Maria station upp. De nya dubbla järnvägsspåren placeras öster om de gamla spåren vilket medför att hela Maria station behöver flytta något öster ut. Man kan nu se hur nya Maria station reser sig i bakgrunden.
Där de gamla järnvägsspåren har legat schaktas nu jord och makadam bort för att kunna återställa marken. I anslutning till nya Maria station bygger Helsingborgs stad en gata för bussar, bilar samt cykel- och gångtrafikanter, Maria stationsgata.
Källa: Trafikverket