Nettoomsättningen under tredje kvartalet uppgick till 159,2 miljoner kronor (13,6 miljoner euro) och rörelseresultatet var 26,8 miljoner kronor (2,3 miljoner euro). Det motsvarar en rörelsemarginal på 16,8 procent.
Trots utmaningarna i branschen och hög inflation uppnåddes ett av de bästa kvartalen i koncernens historia med rekordförsäljning och ett mycket bra rörelseresultat. Transportverksamheten, lokverkstaden i Långsele och entreprenadverksamheten i Sverige bidrog alla starkt till resultatet.
Tredje kvartalet
• Koncernens nettoomsättning ökade med 8,7 procent till 159,2 MSEK (146,5).
• Rörelseresultatet (EBIT) ökade till 26,8 MSEK (23,9).
• Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,78 SEK (0,74).
Årets första nio månader
• Koncernens nettoomsättning ökade med 12,4 procent till 414,9 MSEK (369,0).
• Rörelseresultatet (EBIT) ökade till 54,8 MSEK (45,7).
• Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 1,56 SEK (1,39).
Viktiga händelser under tredje kvartalet
LKAB utnyttjar sin option och förlänger transportavtalet till 2024. Kontraktsvärdet är cirka 70 miljoner kronor.
Väsentliga händelser efter kvartalet
Railcare erhåller ytterligare beställningar på standbylok med en löptid på fem år och ett totalt ordervärde på 403 miljoner kronor, motsvarande 80 miljoner kronor per år. Beställningarna börjar 2025.
Kommentar från vd Mattias Remahl
- Det starka resultatet under tredje kvartalet visar att vi lyckades övervinna hög inflation och utmaningarna i branschen. Vi hade högt kapacitetsutnyttjande inom bygg- och expansionsverksamheten i Sverige, även om en högre andel markarbeten i expansionsverksamheten hade ett negativt påverkan påverkade marginalerna Inom transportverksamheten genomförde vi ordern för Kaunis Iron och LKAB som planerat.
Volymen kontraktstransporter var lägre än föregående år, vilket kompenserades av indexering på längre kontrakt. Lokverkstaden i Långsele var mycket upptagen och avslutade uppgraderingen och installationen av fordonsutrustning på fem Traxx-lok på uppdrag av Beacon Rail under kvartalet. Volymerna i den brittiska entreprenadverksamheten är fortfarande låga, delvis på grund av mindre underhållsarbete som utförs under sommaren.
Större medvetenhet om effektivt underhåll som "ett depåstopp i Formel 1"
Men det finns också en del positiv utveckling i branschen. Mötet med infrastrukturminister Andreas Carlson i juni ledde till att regeringen tog nästa steg och gav Trafikverket i uppdrag att redovisa åtgärder för att stärka genomförandet av järnvägsunderhållet och järnvägstransporternas robusthet, tillförlitlighet och punktlighet. Beställningen ska göras senast i februari nästa år. Då är det viktigt att åtgärderna genomförs.
Vid mötet med infrastrukturministern drog jag analogin till ett depåstopp i Formel 1 och sa att vi måste "byta alla hjul samtidigt". Vad jag menar med detta är att underhållet behöver bli mycket effektivare än det är idag. Det handlar om utveckling av nya maskiner och metoder, men till stor del också om bättre planering av utförandet av underhållet. Med Railcares effektiva maskiner och metoder och vårt lösningsorienterade förhållningssätt har vi på Railcare verktygen för att effektivisera järnvägsunderhållet. Eftersom underhållsskulden är stor kommer det att ta lång tid att nå önskad standard på järnväg, men det är viktigt att en positiv förändring sker så snabbt som möjligt. Det är därför glädjande att entreprenadarbetenas omfattning ökar och att Trafikverket tar med oss i planeringen av arbetet.
Gröna transporter är en förutsättning för ett hållbart samhälle
En väl fungerande järnväg är avgörande för omställningen till ett hållbart samhälle. Så gott som alla stora gröna industribebyggelser under de kommande åren kommer att kräva gröna transporter och transportvolymen är omfattande.
Vi har för närvarande ett nära samarbete med Kaunis Iron och LKAB i vår transportverksamhet. Båda företagen är djupt engagerade i den gröna omställningen och miljövänliga järnvägstransporter är en förutsättning för att minska miljöpåverkan. Railcare står också för hög leveranssäkerhet
Källa: LOK-Report/ RailCare