DagensIndustri har undersökt synen bland vd:ar angående en potentiell ökning av Sveriges statsskuld och ökad satsning på investeringar rapporterar Tågföretagen. Nästan hälften av respondenterna stödde idén. Detta markerar ett potentiellt skifte från årtionden av försiktig sparpolitik som har bromsat investeringskraften.
Finansdepartementet sitter på en betydande kassa, och den svenska statsskulden är historiskt låg, men infrastrukturskulden är högre. Företagsledare inom näringslivet bekräftar behovet av ökade investeringar, särskilt inom energiförsörjning, kärnkraft och järnväg.
Tågföretagen skriver att det nu ges politiken möjligheten att agera. Finansminister Elisabeth Svantesson har nyligen samlat landets ledande företagsledare för att stärka samarbetet mellan staten och näringslivet. Fokus ligger på att förbättra kompetensförsörjningen och påskynda investeringarna i infrastruktur. Det är en möjlighet att överväga olika finansieringsmetoder, såsom lån eller offentlig-privat samverkan (OPS), för att möta de ökade investeringsbehoven.
Diskussionen om järnvägstrafikavstängningar vid större banarbeten har intensifierats. Tågföretagen ser nu en ökad acceptans från tågföretag att genomföra längre totalavstängningar, förutsatt att det finns optimerade omledningsmöjligheter, en effektiv sekvensering av kapacitetshöjande åtgärder, och användning av metoder och maskiner som minimerar tidsåtgången. En dialog med branschen och samplanering av banarbeten, särskilt under helger och sommartid, tas nu på allvar med hänsyn till både slutkunders och näringslivets behov samt samhällsekonomiska aspekter.
Källa: Tågföretagen