Kostnadsökningar och förseningar hotar banprojektet Rail Baltica

Rail Baltica började nyligen att bygga den längsta järnvägsbron i Baltikum. Frågan är huruvida den blir färdig enligt planerna. Bild: Rail Baltica

Rail Baltica-projektet, som ska förbinda de baltiska staterna med en trans-europeisk järnvägslinje, står inför ekonomiska och tidsmässiga utmaningar. Enligt granskande rapporter från det lettiska TV-programmet De Facto, kommer projektet att kosta betydligt mer än de initialt planerade 5,8 miljarder euro – nu upp till 8 miljarder euro.

Dessutom kan en viktig del av projektet, en ny järnvägsbro över floden Daugava i Riga, komma att skrinläggas i projektets första fas, som ska vara slutförd till 2030. I Lettland har arbetet vid Rigas centralstation redan påbörjats, men det är oklart om spåret ens kommer att gå genom Riga centrum i första skedet. Designen för rutten genom Riga har ännu inte startat och rapporteras vara flera år försenad.

Oförmögen

Efter att en spansk entreprenör rapporterats oförmögen att uppfylla sina åtaganden, har nu kontraktet avslutats. Lettlands transportminister Kaspars Briškens har uttryckt att det är "oacceptabelt" att brobygget möjligtvis inte blir av i den första etappen. Sju olika scenarier övervägs nu för att spara tid och pengar, inklusive ett där järnvägslinjen helt undviker Riga centrum.

Trots dessa bakslag meddelades det under Rail Baltica Industry Day nyligen att en ny upphandling för den tekniska detaljdesignen från Rigas internationella flygplats till Misa och från Upeslejas till Rigas järnvägsstation – Precu kommer att lanseras i december 2023. Gusts Ašmanis, chef för infrastrukturavdelningen vid Eiropas Dzelzcela, kallade Rail Baltica för "framtida största passagerarhubben i Baltikum". Men nu tycks projektets framtid hänga på en skör tråd.

Källa: Rail Baltica/De Facto