Jättelik tunnelborr ska borra Gul linje

För första gången i Stockholm ska tunnelbanan byggas med en jättelik tunnelborr. Foto: Region Stockholm

Revolutionerande byggnadsteknik införs när Stockholm för första gången använder en massiv tunnelborr för tunnelbanan. Denna teknologi innebär att en stor borr skapar väg genom berget medan den samtidigt konstruerar en vattentät betonginklädnad.

En åtta kilometer lång spårtunnel ska borras från Älvsjö i söder till Fridhemsplan i norr längs den nya gula linjen. Denna sträcka kommer att passera genom tättbefolkade områden, närheten till andra tåg och tunnelbanor samt under Mälaren.

– En fördel är att det blir mindre buller och vibrationer ovan jord. Dessutom bygger vi tunneln tät på en gång, berget tätas bakom borren med segment, samtidigt som borren fortsätter framåt, säger Johan Brantmark, chef för tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö. 

Trots införandet av tunnelborren kommer bygget inte vara helt fritt från sprängningar. Det krävs exempelvis arbets- och anslutningstunnlar i båda ändarna för att nå berget där spårtunneln ska anläggas. Konstruktionen av de nya stationerna kommer också att innebära sprängningar, antingen genom arbete från ytan eller via användningen av arbets- och anslutningstunnlar.

b
Foto: Region Stockholm

Källa: Region Stockholm