Peter Vesterbacka, entreprenören bakom tunnelprojektet mellan Helsingfors och Tallinn, ser inga problem med att de kinesiska företagen som planerar att bygga Tallinn-tunneln även är inblandade i ett ryskt tunnelprojekt till Krim.
Enligt en rapport i Washington Post planerar Ryssland att bygga en tunnel till det ockuperade Krim tillsammans med kinesiska företag, inklusive China Railway Construction Corporation (CRCC).
Denna information bekräftas av email som tidningen fått tillgång till. CRCC har bett om att deras inblandning i projektet hålls hemlig, troligtvis på grund av oro för västerländska sanktioner.
Kinesiska staten övervakar
Trots att CRCC är ett separat företag från de som tidigare nämnts i samband med Tallinn-tunneln, som China Railway International Group och China Railway Engineerin Corporation (CREC), opererar både CRCC och CREC under övervakning av den kinesiska statens SASAC-kommission. Denna kommission övervakar flera statliga företag i Kina och kan påverka deras beslutsfattande.
Vesterbacka betonar att de kinesiska företagens handlingar i Rysslands anfallskrig mot Ukraina inte påverkar Tallinn-tunnelprojektet.
- De är en annan grupp, men man kan generalisera och säga att de är från Kina. Det kan man alltid göra, säger Vesterbacka. Han ser ingen specifik problematik med att byggföretagen har samma övervakande organ.
Inga slutgiltiga beslut
Han påpekar även att han och hans affärspartner Kustaa Valtonen äger tunnelbolaget och fattar beslut gällande projektet. Vesterbacka understryker att inga slutgiltiga beslut om tunnelns byggare har tagits. Projektets finansiär, Touchstone Capital Partners, har tidigare meddelat att CREC är deras strategiska partner.
- Den aktören fattar inga beslut. Vi äger och kontrollerar. Oavsett vad någon tycker, säger Vesterbacka.
Projektet, som fick stor uppmärksamhet i juli 2019, involverar en planerad överenskommelse med det kinesiska byggföretaget CREC. Dock har det nyligen framkommit att Touchstone Capital Partners, tidigare omnämnd som projektets största finansiär och registrerad i Storbritannien, hämtar en stor del av sin finansiering från Kina.
Källor: Svenska yle, Washington Post och Peter Vesterbacka