InnoTrans: Innovativ simulatorteknik förbättrar utbildningen för förarlösa tåg

Alstoms simulator ger möjlighet att simulera olika väderförhållanden, såsom snö, regn och dimma. Bild: Alstom

För att förbereda Montréals automatiserade tunnelbanesystem, Réseau express métropolitain (REM), för framtidens utmaningar har Alstom utvecklat en ny avancerad hybrid körsimulator. Syftet med simulatorn är att ge medarbetarna den utbildning de behöver för att driva och underhålla ett förarlöst tunnelbanesystem på ett säkert och effektivt sätt.

Simulatorn bygger på den senaste simulatorteknologin och inkluderar en komplett tredimensionell modell av både Alstom Metropolis-tågen och hela REM-nätverket. Denna tekniska lösning ger användarna en realistisk miljö där de kan träna på en rad olika situationer och scenarier. Mer än femtio olika träningsmoment finns tillgängliga, från hantering av plattformsdörrar till manuellt körläge och hantering av passagerarincidenter.

Innovativ simulatorteknik förbättrar utbildningen för förarlösa tåg

En av simulatorns mest unika egenskaper är den avatar-teknologi som används, där användarna kan agera ur ett förstapersonsperspektiv. Detta gör det möjligt att inte bara träna på körning utan även simulera och åtgärda tekniska problem som kan uppstå under drift. Därigenom får medarbetarna en helhetsbild av vad det innebär att arbeta med ett automatiserat system, något som bidrar till ökad driftsäkerhet och kunskap.

Träning för alla väderförhållanden

En annan viktig del av Alstoms simulator är att den ger möjlighet att simulera olika väderförhållanden, såsom snö, regn och dimma, vilket är särskilt relevant för REM-systemet som är utformat för att hantera Kanadas varierande klimat. Denna typ av träning gör det möjligt för personalen att förbereda sig för de utmaningar som extremt väder kan innebära för ett automatiserat tunnelbanesystem.

Fokus på säkerhet och effektivitet

Alstoms nya simulator är inte bara ett verktyg för att lära sig köra tågen. Den är utformad för att ge en djupgående förståelse av alla aspekter av drift och underhåll av REM-systemet. Genom realistiska träningsscenarier får användarna en chans att hantera olika nödsituationer och tekniska problem, vilket bidrar till ett säkrare system totalt sett.

- Simulatorn gör det möjligt för oss att ge våra medarbetare den utbildning de behöver för att hantera olika utmaningar, från tekniska problem till passagerarincidenter, i en säker och kontrollerad miljö, säger en talesperson från Alstom.

Källa: Messe Berlin