Under 2023 transporterade det ukrainska järnvägsbolaget Ukrzaliznycja totalt 148,4 miljoner ton gods på järnvägen i Ukraina trots ryska angrepp. Från mars till december förra året ökade bolaget sin godstransport med i genomsnitt 23 procent per månad jämfört med samma period 2022, efter den omfattande invasionen.
På grund av den tillfälliga ockupationen av vissa territorier kan Ukrzaliznycja dock inte nå upp till godstransportnivåerna före invasionen. Efter öppningen av den ukrainska sjökorridoren och hamnarna lyckades dock företaget öka sin exporttrafik.
Spannmålskorridoren var aktiv
- Förra året lyckades vi öka fraktvolymerna trots att fienden försökte blockera landets transportsystem, inklusive sjövägen. Tack vare det samordnade arbetet mellan våra specialtjänster, militären och återuppbyggnadsministeriet kunde vi sätta den ukrainska sjökorridoren i drift. Under de fem månader korridoren var i drift transporterade järnvägen 8,8 miljoner ton gods till Svarta havets hamnar, vilket är 8,6 procent mer än under samma period 2022 då spannmålskorridoren var aktiv. I december 2023 nåddes en rekordlastning på 3,8 miljoner ton till Svarta havets hamnar sedan invasionen började. Järnvägen ökade också trafiken till Donauhamnarna med nästan 33 procent, särskilt genom Moldavien och Rumänien. Om vi jämför perioden mars-december 2022 (efter invasionen) med samma period 2023, ökade vi den totala trafikvolymen från 102 till 126 miljoner ton", berättar Jevgen Ljaščenko, VD för Ukrzaliznycja i ett pressmeddelande.
Via sjöhamnar
Under 2023 transporterades totalt 22,3 miljoner ton gods via sjöhamnarna och 34,4 miljoner ton via landvägar.
Totalt transporterade Ukrzaliznycja i genomsnitt över 12 miljoner ton gods per månad under hela året. November var en rekordmånad med 14,1 miljoner ton gods transporterade på järnvägen.
Inlandstrafiken ökade mest under förra året. Jämfört med 2022 ökade den med 11,4 procent till 84,8 miljoner ton.
De mest transporterade godstyperna under 2023 var:
• Spannmål - 30,6 miljoner ton (+5,9 procent); • Byggmaterial - 29,6 miljoner ton (+29,6 procent); • Järn- och manganmalm - 27,5 miljoner ton (-13,2 procent); • Kol - 26,2 miljoner ton (-11,2 procent) och • Järnmetaller - 8,2 miljoner ton (-10,6 procent).
WKZ, Källa Ukrzaliznycja