Det italienska järnvägsföretaget Ferrovie della Calabria (FdC) har beställt tre nya vätgaståg för smalspår, som en del av ett ramavtal från 2023 om upp till 15 vätgasdrivna tåg. Tågen är avsedda för regional- och lokaltrafik i Kalabrien och ska börja användas omkring 2026.
Tågen tillverkas av Stadler, som är först i världen med att producera smalspursvätgaståg. Förutom tågen till FdC levererar Stadler även vätgaståg till ARST och till passagerartrafiken i Kalifornien.
De tre nya vätgastågen för smalspår (950 mm) kompletterar FdCs flotta och ingår i en första beställning av sex vätgasfordon. Alla tåg produceras vid Stadlers huvudkontor i Bussnang, Schweiz. Denna beställning bekräftar Stadlers ledande roll i avkarboniseringen av järnvägstrafiken i Italien och världen.
Bidrar dekarbonisering av järnvägstrafiken
Ernesto Ferraro, VD för FdC, uttryckte sin tillfredsställelse över den fortsatta överenskommelsen med Stadler och nämnde att ytterligare investeringar görs för att modernisera företaget. Ansgar Brockmeyer, Executive Vice President Marketing & Sales på Stadler, betonade företagets stolthet över att återigen ha fått förtroendet att leverera tåg till FdC, vilket bidrar till Italiens dekarbonisering av järnvägstrafiken.
Tågen, som består av två personvagnar och ett PowerPack, har en lätt aluminiumstruktur för ökad energieffektivitet. Med en längd på cirka 50 meter erbjuder tågen 89 sittplatser per fordon och totalt plats för 155 passagerare. Tack vare sitt låggolv är de helt tillgängliga för personer med begränsad rörlighet, föräldrar med barnvagnar och cyklister.
Uppfyller TSI-standarderna
Tågen är utrustade med speciella områden nära dörrarna och en toalett som uppfyller TSI-standarderna för personer med begränsad rörlighet.
Stadlers alternativa drivlösningar, inklusive batteri- och vätgaståg, möjliggör en miljövänligare järnvägstrafik även där det tidigare inte funnits alternativ till dieseldrift. Vätgasdrivna tåg erbjuder en CO2-fri järnvägsdrift särskilt på sträckor utan elledningar. Stadlers satsning på hållbar järnvägstrafik i Italien markerar ett betydande steg mot grönare transportlösningar.
Källa: Stadler