SNCF satsar på bi-mode tåg med hållbar drift

Bilden visar Alstoms så kallade hybridtåg Regiolis i SNCF:s tjänst. Foto: Alstom, kredit Yannick Hauwelle

Franska Statens Järnvägar (SNCF) har utlyst upphandlingar för två ramavtal med en varaktighet på tio år för leverans av bi-mode tåg avsedda för regional passagerartrafik. Dessa nya tåg kommer att kunna drivas både med väte och batteri, vilket markerar en viktig steg mot mer hållbara transportlösningar.

Den första upphandlingen avser 30 tåg som kan ta ström från både 1,5 kV dc och 25 kV ac, och som ska kunna köra upp till 160 km/h i elektriskt läge. Dessa tåg måste också kunna operera i vätedrift med en hastighet på upp till 140 km/h och en räckvidd på minst 600 km.

Möjligheter för omkonfigureringar

De nya motorvagnstågen måste ha minst 120 sittplatser och får inte överstiga en maximal längd på 59 meter. Specifikationen inkluderar även möjligheter för framtida anpassningar såsom omkonfigurering av interiörer för att möta skiftande behov samt tillägg av en extra toalettmodul.

Det andra ramavtalet omfattar 150 tåg med samma kapacitet, tåglängd och strömförsörjningskrav som det första, men dessa ska vara utrustade med batteridrift för operationer i hastigheter upp till 140 km/h och med en räckvidd på åtminstone 100 km. Tillval inkluderar en utökad batteriräckvidd på upp till 200 km eller en biobränsledriven dieselmotor som uppfyller Euro V-utsläppsnormerna.

Intresseanmälningar

Intresseanmälningar för båda ramavtalen måste lämnas in senast den 26 februari. SNCF planerar att skicka ut inbjudningar till upphandling eller deltagande den 15 mars.

Specifikationerna för upphandlingen överensstämmer till stor del med de för Régiolis enkeldäcks motorvagnståg, som har levererats till SNCF sedan 2007 och ursprungligen byggdes av Alstom i deras anläggning i Reichshoffen, östra Frankrike. Nyligen har produktionen av vad Alstom kallar Coradia Polyvalent inkluderat varianter med batteri- eller vätedrift.

Som en del av villkoren från Europeiska kommissionen för sitt förvärv av Bombardier Transportation sålde Alstom både produktionsanläggningen och Coradia Polyvalent-plattformen till CAF.

Källa: SNCF