Stark kritik mot upphandlingen av tunnelbanan

Har upphandlingen av tunnelbanan lett till att bästa anbud vann? Foto: yoav aziz/unsplash

 

Tunnelbaneupphandlingen väcker kritik från tågföretag, då bästa anbudet ifrågasätts. Tre av fyra anbudsgivare diskvalificerades utan dialog och öppenhet, vilket är ovanligt. Kommunikationen från Trafikförvaltningen var bristande, och tilldelningsbeslutet kom oväntat utan förvarning. Branschen efterlyser en öppen dialog och har noterat en oroande trend med hårdare kommunikation mellan beställare och operatörer, skriver Tågföretagen.

För att främja en sund marknad och undvika felaktiga signaler planeras ett möte med Trafikförvaltningen och andra aktörer för att diskutera framtida upphandlingar. Den nuvarande otydligheten riskerar att skrämma bort stora aktörer, vilket kan minska konkurrensen och försämra kvaliteten för resenärer och skattebetalare. En utveckling som ingen gynnas av, menar de.

Tre huvudaspekter i upphandlingen och tilldelningsbeslutet sticker ut:

1. Tre av de fyra anbudsgivarna som deltog i tunnelbaneupphandlingen blev diskvalificerade, vilket innebär att de inte bedöms ha tillräcklig kunskap eller erfarenhet av att hantera liknande system som Stockholms tunnelbana. Det är anmärkningsvärt med tanke på att samtliga deltagare har kunskap och erfarenhet från Stockholms eller andra tunnelbanesystem i toppklass runt om i världen.

2. Kommunikationen från Trafikförvaltningens sida har varit näst intill obefintlig. De tre som diskvalificerades har i praktiken inte hört någonting från Trafikförvaltningen sedan augusti förra året. Det betyder att inga möjligheter har getts att vare sig kommentera eller förklara de respektive anbuden. Det borde ligga i Trafikförvaltningens intresse att förstå samtliga anbud genom följdfrågor så långt som möjligt, i synnerhet i en upphandling av denna dignitet.

3. Tilldelningsbeslutet kom utan förvarning. Trafikförvaltningen meddelade inte heller de politiska beslutsfattarna i trafiknämnden att beslut skulle fattas, en process som några politiska partier reagerat skarpt på och därför inte deltog i beslutet. Kritiken kom både från majoritet och opposition.

Tågföretagen kommer att bjuda in Trafikförvaltningen i Stockholm, Västtrafik och Skånetrafiken till ett särskilt möte för att diskutera hur framtida upphandlingar bör se ut.