I Rotterdam pågår en omfattande modernisering av säkerhetssystemen för tågtrafik. HIMA Group, specialiserade på industriella säkerhetslösningar, har i samarbete med infrastrukturföretaget Movares tecknat avtal om att implementera ett avancerat tågsäkerhetssystem vid den strategiska knutpunkten Rotterdam Centralstation. Projektet innefattar implementering av programmerbara styrsystem (SPS), kontrollskåp och ingenjörstjänster för att ersätta det befintliga elektroniska ställverket med ett nytt programmerbart ställverk (IXL).
Denna uppgradering förväntas inte bara öka säkerheten utan även flexibiliteten, samtidigt som livscykelkostnaderna markant minskar. HIMA
IXL-teknologi kommer att installeras i tio relästationer i Rotterdam, vilket även förbättrar säkerheten för omkringliggande stationer.
- Det här kontraktet är ytterligare en milstolpe för HIMA Group och visar potentialen i vår beprövade SPS-baserade ställverkslösning, säger Jörg de la Motte, VD för HIMA Group.
Teknisk innovation för ökad flexibilitet och säkerhet
- Vi är glada att kunna fortsätta vårt långvariga framgångsrika samarbete med Movares genom detta banbrytande projekt, tillade han vid kontraktsteckningen i Utrecht den 10 april.
- Det här projektet handlar inte bara om att uppgradera tekniken, utan också om att förbättra säkerheten och pålitligheten för tågtrafiken vid en av Europas mest trafikerade stationer, säger Robert Claasen, VD för Movares. Moderniseringsprojektet syftar till att ytterligare höja effektiviteten och säkerheten vid trafiknavet Rotterdam Centralstation. Den teknologi som används, baserad på kommersiell standardhårdvara (COTS) med HIMax-styrenheten, har redan implementerats i flera nederländska städer såsom Amersfoort, Beverwijk, Groningen och Assen.
HIMA och Movares moderniserar tågsäkerheten
Sedan 2014 har det nederländska järnvägsinfrastrukturföretaget ProRail anlitat Movares för att genomföra SPS-baserade ställverk, vilket redan minskat livscykelkostnaderna med 30 procent genom innovativ HIMA-teknologi. Denna kostnadseffektivitet kommer från användningen av öppen teknik som minskar tillverkarbindningen och förenklar underhåll och uppgraderingar. Systemet är mycket skalbart och passar därför både stora och små järnvägsapplikationer, och kan också integreras sömlöst med den europeiska trafikhanteringsstandarden ERTMS.
- Det här projektet är ytterligare ett steg i våra kontinuerliga ansträngningar att säkerställa säkerheten och pålitligheten i det nederländska järnvägssystemet, säger Josse Brys, försäljningsdirektör för Europa & Afrika vid HIMA. Tack vare vårt gemensamma engagemang för säkerhet och innovation sätter vi återigen standarden i järnvägssäkerhet, berömmer Jörg de la Motte samarbetet med Movares.
Källa: LOK-report
4