Flera svenska nattåg står inför nedläggning. Samtidigt investerar flera europeiska länder i nya, moderna nattåg. Framtiden för Sveriges nattåg är för närvarande därför osäker.
Nattågsförbindelsen Göteborg, Umeå och Östersund riskerar att läggas ner, samtidigt som flera europeiska länder satsar på nya, moderna nattåg. På Järnvägsfrämjandets konferens och kurs på Färnebo folkhögskola i Gävle diskuteras framtiden för nattågen i Sverige och Europa.
Bland talarna: Poul Kattler, samordnare för det europeiska nattågsnätverket Back On Track, Bosse Andersson, nattågsansvarig på Trafikverket, Ellie Cijvat från Jordens Vänner Sverige samt Dan Olofsson, strateg på SJ AB.
Men det är inte bara Järnvägsfrämjandet som intresserar sig för Sveriges nattåg. Den finska tidningen Huvudstadsbladet rapporterar att nära på 80 000 människor kräver nattåg från Göteborg till norra Sverige. Det svenska tågbolaget Snälltåget har svarat på nödanropet, men nu är även det statliga finska tågbolaget VR intresserade av sträckan, skriver tidningen.
– Sverige är en marknad med hög potential för oss, säger VR:s vd, Elisa Markula till Huvudstadsbladet.
Källa: Hufvudstadsbladet/Järnvägsfrämjandet