Den nya gula tunnelbanelinjen i Stockholm blir den första i Sverige att lanseras med förarlösa tåg. Målet är att effektivisera trafiken och minska väntetiderna, inspirerat av Köpenhamns 20-åriga erfarenhet av förarlös kollektivtrafik. Det skriver Dagens industri.
Gula linjen, planerad att stå klar år 2034/2035, kommer att sträcka sig från Fridhemsplan i norr till Älvsjö i söder. Enheten Nya tunnelbanan inom Region Stockholm ser satsningen som en viktig del av Stockholms hållbara stadsutveckling, med förhoppning om att förbättra både trafikflöde, rapporterar Dagens Industri.
Antalet resenärer förväntas förbli detsamma, men väntetiden kan kortas med hjälp av den nya tekniken. Köpenhamn har sedan två decennier använt förarlösa tåg, och Stockholms tunnelbaneprojekt hämtar inspiration från deras erfarenheter för att effektivisera trafiken.
Nödsituation utan ombordpersonal
Frågor har väckts kring hur nödsituationer ska hanteras utan personal ombord. Johan Brantmark avdelningschef på Nya tunnelbanan, förklarar till Dagens Industri att trots avsaknaden av förare kommer tågen inte att vara helt utan mänsklig övervakning. Eftersom den gula linjen byggs helt under marken, menar forskare att personal snabbt kommer kunna nå ett drabbat tåg vid behov.
Passagerarna ser framåt genom tunneln
De nya tågen kommer att kunna erbjuda passagerarna en unik, modern upplevelse – bland annat med möjlighet att se framåt genom tunneln.
– Resan blir mer intressant när man kan se framåt, särskilt för yngre resenärer. Tunnlarna byggs även runda och det är för att vi kommer borra tunnlarna istället för att spränga som vi gör med resten av tunnlarna, säger Johan Brantmark till Dagens Industri.