Frankrike: lättviktståget Draisy med ny design startar första testkörningarna

Draisy-tågen är konstruerade för att köras på linjer som ibland även används av godståg. Passagerare kan smidigt byta till andra tåg vid större stationer tack vare Draisy-systemets integration med det befintliga järnvägsnätet. Illustration: Kredit: Haiku Design / LOHR.

I samband med den franska regionkongressen i Strasbourg har SNCF-gruppen och Lohr nu presenterat det nya designkonceptet för batteritåget Draisy, ett lättviktståg utvecklat specifikt för att möta de unika mobilitetsbehoven på landsbygden.

Genom innovativa lösningar inom rullande material, infrastruktur och drift, samt justerade föreskrifter, har detta projekt som mål att minska totalkostnaderna och återuppliva de mindre "små linjer" som idag sällan används eller är stängda.

De så kallade "linjerna för territoriell anslutning", som populärt kallas "små linjer", utgör en tredjedel av Frankrikes järnvägsnät. Dessa linjer sträcker sig över cirka 9000 kilometer och är till stor del oelektrifierade. Att driva dessa linjer är en stor utmaning för landsbygdsområden. För att utveckla ett järnvägssystem som kan utgöra ett verkligt alternativ till personbilar har SNCF, Lohr och tre samarbetspartner – GCK Battery, Stations-e och forskningsinstitutet Railenium – tagit fram Draisy, en lösning särskilt anpassad för landsbygdens behov.

Målet med Draisy-konsortiet är att göra dessa mindre järnvägssträckor mer attraktiva genom en effektiv lösning som håller både investerings- och driftskostnaderna nere och kan erbjuda högre turtäthet. Dessutom läggs stor vikt vid passagerarnas komfort.

Teknisk innovation och optimerad drift

Den tekniska lösningen bygger på fyra huvudsakliga komponenter:

– Ett innovativt rullande material utvecklat och tillverkat av Lohr. Tack vare batteriteknik kan tågen färdas upp till 100 kilometer och nå hastigheter på upp till 100 km/h. För att öka räckvidden kan snabb laddningsstationer installeras vid stationerna. Med sina 14 meter i längd och en vikt på 20 ton är Draisy idealiskt för de små linjer som idag betjänas av betydligt tyngre tåg, såsom de 47 ton tunga X37500-motorvagnarna.

Systemet mer ekonomiskt lönsamt

– Ett optimerat driftsystem för att säkerställa både säkerhet och kostnadseffektivitet. Draisy är utrustat med ett övervaknings- och kontrollsystem utvecklat specifikt för mindre järnvägslinjer. Genom att minimera markinfrastruktur och utnyttja befintliga spår utan större ombyggnationer blir systemet mer ekonomiskt lönsamt.

– Genom att använda befintlig järnvägsinfrastruktur kan både tid och kostnad för implementering av Draisy-systemet reduceras. Det lätta rullande materialet minskar belastningen på spåren, vilket i sin tur sänker underhållskostnaderna. Tåget är dessutom utrustat med ett system för att övervaka spåren och dess omgivning.

– Särskilda föreskrifter gäller för Draisy, som omfattas av två regelverk: VFLV (Voie Ferrée Locale de Voyageurs) och STPG (Sécurité des Transports Publiques Guidés).

Projektet finansieras av den franska staten inom ramen för France 2030.

Första testerna 2027

De första testerna av Draisy kommer att inledas i början av 2027 på en nyligen nedlagd linje mellan Sarralbe och Kalhausen i Grand Est-regionen. Kommersiell lansering på nationell nivå planeras till 2028.

Draisys design kombinerar modernitet och närhet. Den nya estetiken inkluderar stora glasytor som ger passagerarna en enastående visuell upplevelse under resan. Denna förbättrade utsikt återfinns även i förarhytten.

Passagerarutrymmen och flexibilitet

Draisys inredning har plats för upp till 80 passagerare, varav 30 sittplatser. Designen är flexibel och kan anpassas efter linjens behov. Cyklar och mikrogods kan enkelt lastas, och sittplatserna kan anpassas – med olika konfigurationer beroende på behov, såsom sittplatser mittemot varandra eller mot fönstren. Ett stort, plant utrymme förenklar dessutom tillgängligheten för personer med nedsatt rörlighet och barnvagnar.

– Draisy erbjuder ett modernt, miljövänligt och kostnadseffektivt alternativ för kollektivtrafiken på landsbygden, säger projektledarna från SNCF och Lohr.

Källa: SNCF och Lohr