Trafikverket går vidare med västligt alternativ för Norrbotniabanan

Det västra alternativet passerar Luleälven inom detta område, på bilden syns gamla gäddviksbron och E4-bron över Luleälven. Foto: Trafikverket

Trafikverket utreder Norrbotniabanans infart till Luleå och avvisar det östliga alternativet till förmån för det västliga. Det formella beslutet väntas innan årsskiftet.

Trafikverket har utrett möjligheten att använda det östliga alternativet för Norrbotniabanans infart till Luleå. Utredningen har visat att detta alternativ inte är en robust och långsiktig lösning. Istället väljer Trafikverket att gå vidare med det västliga alternativet, som förordas av myndigheten. Det formella beslutet från Trafikverkets generaldirektör förväntas fattas vid årsskiftet och kan inte överklagas.

– Vår inriktning är att gå vidare med det västliga alternativet för Norrbotniabanans infart till Luleå, säger Helena Eriksson, regional direktör i Norra regionen. Norrbotniabanan kommer halvera restiderna och förstärka godstrafiken i regionen. Det västliga alternativet ger möjlighet till ett robust och hållbart trafiksystem.

Det västliga alternativet säkrar en järnväg med nödvändig funktion, anser Trafikverket. Utredningarna från 2011 rekommenderade att Norrbotniabanan primärt skulle följa detta alternativ för att möjliggöra positiv regional utveckling.

Trots vissa utmaningar bedöms det västliga alternativet fortsatt som det mest funktionella. Godstrafiken, som endast ska passera Luleå, kan då använda en snabbare rutt utan att gå genom stadens centrum.

b
Det östliga alternativet innebär att det byggs en öppningsbar bro över Hamnholmen för att sjötrafiken ska kunna passera in till Luleå hamn. I utredningarna framgår det dock att den skulle kunna bli en flaskhals i systemet, vilket kan påverka hela reseunderlaget för Norrbotniabanan och därmed begränsa den regionala utvecklingen. Bild: Trafikverket

Det östliga alternativet

Det östliga alternativet har bedömts leda till problem för både järnväg och sjöfart. En öppningsbar bro över Hamnholmen skulle krävas för att sjöfarten ska kunna passera. Enligt Urban Eriksson, åtgärdsplanerare, skulle denna bro kraftigt begränsa järnvägskapaciteten under vintern, vilket kan leda till inställda och försenade tåg.

Prognosen för 2030 visar att upp till 12 öppningar per dag för vändande fartyg kan bli aktuella, vilket kan resultera i en kapacitetsminskning på 20 procent under vinterförhållanden. Den öppningsbara bron riskerar att bli en flaskhals och påverka hela Norrbotniabanans reseunderlag.

Luftfarten påverkas även av det östliga alternativet. För att säkerställa att luftfarten inte påverkas krävs en tidskrävande säkerhetsbevisning, vars slutresultat är osäkert. De ekonomiska riskerna kopplade till det östliga alternativet inkluderar ökade kostnader för bron och osäkerhet kring anslutningarna till Luleå C och Malmbangården.

Trafikverket anser att det även finns  risker relaterade till isbrytarna i Luleå, som kan bli instängda och därmed kräva en ny hamn, vilket ytterligare skulle öka kostnaderna.

Trafikverket planerar nu att skicka rapporten om det östliga alternativet på remiss till den regionala intressegruppen. Efter det kommer Trafikverkets generaldirektör att fatta ett beslut om huruvida det östliga alternativet ska avföras. Beslutet väntas innan årsskiftet och kommer inte att kunna överklagas.

b
Kartan visar det västliga alternativet. Alternativet har också sina utmaningar, men Trafikverket är säkra på att det ger en järnväg som håller den funktion som krävs, som kan möjliggöra att restiderna halveras och stärker godstrafiken i den expansiva regionen. Det formella beslutet kommer att fattas innan årsskiftet och då påbörjas arbetet med att ta fram järnvägsplaner. . Bild: Trafikverkt

Källa: Trafikverket