Debatt - En östlig dragning hade varit bättre

Den östliga dragningen lyfts fram som ett alternativ som skulle stärka integrationen mellan olika transportslag och främja en mer effektiv regional utveckling. Älvbro i Luleå. Foto: Casper van Battum/Unsplash

Beslutet om Norrbotniabanans dragning kommer att påverka Luleå och Norrbottens utveckling i decennier. Enligt företrädare för politik och näringsliv skulle en östlig dragning vara ett bättre alternativ än Trafikverkets val av en västlig dragning, skriver Norrbotten-Kuriren i en debattartikel.

En östlig dragning av Norrbotniabanan föreslås som det rationella alternativet för att möta framtidens behov i Luleå och Norrbotten. Trafikverket står inför att fatta beslut om banans sträckning, vilket enligt Norrbotten-Kuriren är avgörande för stadens tillväxt, tillgänglighet och hållbarhet på lång sikt.

Näringslivet har tydligt uttryckt sitt stöd för en östlig dragning, rapporterar Norrbotten-Kuriren. En undersökning genomförd av Norrbottens handelskammare visar att majoriteten inom näringslivet föredrar denna lösning, då den skulle förbättra kopplingen mellan järnväg och flygplats. Detta förväntas underlätta för både affärsresor och privatresande, samt stärka regionens konkurrenskraft.

Det västliga alternativet innebär en säcklösning, vilket enligt källan skapar logistiska hinder. Norrbotten-Kuriren beskriver att en sådan lösning medför längre väntetider för tågen, särskilt vid svåra väderförhållanden, vilket kan begränsa framtida utvecklingsmöjligheter. Den östliga dragningen framhålls som ett alternativ som skulle förbättra integrationen mellan olika transportslag och bidra till en mer effektiv regional utveckling.