VR startar informationsförfrågan om nya rangerlok

Rangerbangård på natten. Foto: Creative Commons Lic. Kredit: PhotographyLke

Finländska tågbolaget VR-Yhtymä Oyj har publicerat en förhandsinformation om en informationsförfrågan angående rangertåg i EU:s officiella tidning.VR initierar en informationsförfrågan och en marknadsundersökning för att undersöka möjligheterna att anskaffa rangerlok. Detta är en förhandsanmälan som syftar till att samla in information om marknaden och potentiella leverantörer. Denna anmälan utgör ingen formell upphandling. Att svara eller inte svara på denna förhandsanmälan påverkar inte möjligheten att delta i en framtida upphandling.

De uppgifter som ingår i denna anmälan är preliminära och kan komma att ändras under förberedelsearbetet. Anmälan är inte på något sätt bindande. Intresserade parter ombeds att skicka sina kontaktuppgifter och tekniska produktinformation senast den 9 november 2024 till kimmo.vuorela@vr.fi, med ämnesraden "Rangertåg". Denna marknadsundersökning syftar enbart till att samla in information om lokomotiver.

Tekniska grundkrav

  • Radsatserna måste vara anpassade för den finska spårvidden på 1524 millimeter
  • Lokomotiverna kan vara hybridlokomotiv eller dieselelektriska lokomotiv (DE). För dieseldrivna lösningar föredras biodiesel. Eventuella elektriska lösningar måste vara kompatibla med det finska elnätet på 25 kV/50 Hz. VR Group Oyj är också intresserade av lösningar baserade på väte, batterier och andra hållbara alternativ
  • Enskild drift med en tågviktskapacitet på 2500 ton
  • Dubbel drift (två lokomotiv) med en tågviktskapacitet på 4700 ton
  • Lokomotivet ska aktivt kunna användas med fjärrstyrning via radio
  • Driftstemperaturklassen ska vara T2 (-40… +35 grader Celsius)
  • Huvudsaklig användning är på rangerbangårdar och spår utan elförsörjning
  • ETCS/STM nivå 2 ska vara installerad ombord
  • Maxhastighet cirka 120 km/h
  • Vikten måste vara minst 22 ton per axel

Källa: VR