Barakarby den nya knutpunkten för kollektivtrafik - Så kommer det att se ut

Det nya stationshuset som det ser ut idag. Här kommer du i framtiden enkelt kunna byta mellan tunnelbana, buss, pendeltåg, regional- och fjärrtåg. Foto: Trafikverket

Barkarby omvandlas till en central knutpunkt för kollektivtrafik i regionen. Nya illustrationer visar hur resenärer enkelt kommer att kunna byta mellan tunnelbana, buss, pendeltåg, regionaltåg och fjärrtåg. Denna omvandling skapar ökad tillgänglighet och förbättrar resmöjligheterna mellan Stockholm och Mälardalen.

Ny knutpunkt för kollektivtrafik i regionen

Vid norra änden av perrongen byggs ett nytt stationshus och nya plattformar för regional- och fjärrtåg. Samtidigt genomför Region Stockholm en tunnelbaneutbyggnad och en ny bussterminal. Den nya Veddestabron, som invigdes i juni 2022, är också en del av satsningen.

– Tillsammans skapar vi nya möjligheter för hållbart resande genom att möjliggöra byten mellan olika kollektivtrafikslag. Avstånden och restiden förväntas bli kortare genom att resenärerna enkelt kan byta trafikslag här, vilket de inte kunnat tidigare. Kommer du med regionaltåg från till exempel Enköping/Västerås kan du byta till tunnelbanas blå linje till Kista/Solna, det är bara ett exempel på en ny så kallad tvärresa som inte varit möjlig förut, säger Sofia Lindblad, strategisk planerare på Trafikverket Östra regionen.

b
Illustration/genomskärning över den nya knutpunkten i Barkarby. På Veddestabron (1) stannar bussar (2) precis utanför det nya stationshuset. Från Veddestabron (3) kliver du rakt in i det nya stationshuset (4) där du enkelt når och byter mellan tunnelbana (9), buss (11, 12, 13) pendeltåg (6), regional- och fjärrtåg (5). Bild: Trafikverket

Nya busslinjer

Med nya busslinjer genom E4 Förbifart Stockholm, kommer södra Stockholm i en framtid att bindas ihop med norra Stockholm på ett helt nytt sätt via den nya bussterminalen i Barkarby. Detta bidrar också till och skapar ett effektivt resande i stora delar av regionen. 

– Barkarby kommer att bli både en stor viktig knutpunkt och en attraktiv målpunkt i regionen, tack vare de gemensamma satsningar som nu görs av alla samverkande parter, säger Sofia Lindblad.

Nytt stationshus

Det nya stationshuset blir 4 000 m² stort. De nya plattformarna för regional- och fjärrtåg som vi bygger är 355 meter långa, jämfört med den befintliga pendeltågsplattformen som är 250 meter lång.

b
Illustration över den nya knutpunkten vid Barkarby station. Det nya stationshuset (7) har två entréer, en från Veddestabron (8) och en från bussterminalen (3). I anslutning till entrén från bussterminalen finns en bussvänthall (2). De nya plattformarna för regional- och fjärrtåg (5) ligger på vardera sidan om plattformen för pendeltåg (6). Tunnelbanan (9) når du också enkelt via det nya stationshuset.  Bild: Trafikverket

Öppnas 2026

Just nu arbetar Travikverket med att färdigställa fasaden på stationsbyggnaden med paneler. Nästa steg är att montera hissar och rulltrappor. I slutet av 2026 planeras det för att öppna det nya stationshuset, samtidigt planerar Region Stockholm för att öppna den nya bussterminalen. Trafikstart för tunnelbanan är planerad till december 2027.

Källa: Trafikverket