Trafikverket har nu lämnat in myndighetens tredje och sista rapport till regeringen för uppdraget att redovisa åtgärder för ett stärkt järnvägsunderhåll. Av rapporten framgår att järnvägsunderhållets omfattning fortsätter öka och att den operativa förmågan stärkts.
Den 21 oktober lämnades en sista uppföljande rapport för regeringsuppdraget ”Åtgärder för att stärka genomförandet av järnvägsunderhåll och järnvägstrafikens robusthet, tillförlitlighet och punktlighet. (RU LI2023/03037)” till regeringen vilket innebär att uppdraget nu är i mål.
– Att regeringsuppdraget på ett konkret sätt bidragit till att öka fokus, tempo och ansträngning i frågor kopplat till järnvägsunderhållets omfattning, nytta och effekter råder ingen tvekan om. Nu fortsätter vi tillsammans med leverantörer, entreprenörer och andra intressenter förverkliga de utvecklingsprojekt och förbättringsområden vi genom regeringsuppdraget fångat upp, samlat in och paketerat i en offensiv handlingsplan berättar uppdragsledaren Jonatan Lennartsson.
I slutrapporten ”Ökad operativ förmåga för ett närmare Sverige” framgår att järnvägsunderhållets omfattning och genomförande förväntas öka med 18 procent under 2024. Även andelen reinvesteringar fortsätter att öka vilket gör att allt fler av anläggningens alla trotjänare i form av spår och växlar, ställverk och kontaktledningar, kan tackas av till förmån för nya slitstarka komponenter. Konkreta exempel på utökningar, vid sidan av de prioriteringar som återställandet av Malmbanan krävt, där allt mer av det eftersatta underhållet därmed kunnat omhändertas under 2024 är:
- Extra spårbyte mellan Värnamo och Landeryd som genomförs samplanerat med Värnamo bangårdsombyggnad. Arbetet omfattar bland annat 12 000 meter räls, 27 växlar, 28 kontaktledningsbryggor och 126 kilometer signalkabel
- Utökat basunderhåll i och kring Norrköping som genomförs samplanerat med ställverksinläsning i Åby och öppnande av den nya godsbangården. Arbetena omfattar bland annat utbyte av plattformsövergångar, spår och växelriktning, slipers och makadambyte, rälsbyte, byggnation av banmurar och förebyggande spårväxelåtgärder.
- Extra spårbyte och dränering i Mellerud. Arbetena åtgärdar grundorsakerna till en hastighetsnedsättning på en högt trafikerad bana.
Utökade åtgärder på kända problemväxlar inom Göteborg C som orsakat störningar för persontågstrafiken.
Utöver det lyfter rapporten flera områden där Trafikverket ser stor potential till effektiviseringar på både kort och lång sikt genom exempelvis inköp av nya maskiner, införandet av nya affärsformer och utveckling av teknik.
– Att effektivisera en så omfattande verksamhet som ett nationellt och konkurrensutsatt järnvägsunderhåll sker inte över en natt, vilket gör att anslaget i uppdraget har behövt vara både nutids- och framtidsorienterat. Men vi ser i uppdraget att vi tydligt är på väg mot ett effektivare underhåll som på ett synligt sätt bidrar till Trafikverkets fortsatta leverans av tillförlitliga och säkra järnvägar som kan används effektivt av både person- och godstrafik avslutar Jonatan Lennartsson.