Inkopplingen av Norrköpings nya godsbangård har nyligen genomförts, vilket markerar en viktig milstolpe i projektet. Trots inkopplingen kommer bangården inte att trafikeras förrän i mars 2025.
I mitten av oktober genomfördes inläsning av ett nytt ställverksprogram. Trafikverket har nu kopplat in ett datorprogram i tågledningssystemet, vilket innebär att tågledarna kan se den nya bangården på sina skärmar i tågledningscentralen. Öppningen av de nya bangårdsspåren är beroende av en slutbesiktning som är planerad till slutet av november. Vid snö eller kyla kan besiktningen bli försenad tills vädret tillåter. Efter ställverksinkopplingen fortsätter entreprenören med de återstående arbetena som ska vara klara inför slutbesiktningen.
– Det är viktigt att vi tänker på vem vi är till för, och att vi ska ha ett fungerande järnvägssystem. Därför känns det väldigt bra att den nya godsbangården nu har kopplats in och sedan kommer att bidra till att hållbar utveckling av godstrafiken i hela Sverige förbättras, säger Staffan Gustavsson, projektledare Godsbangården, Trafikverket.
Den nya godsbangården är signalreglerad och elektrifierad. Den ger plats för Ostlänken och framtida stadsutveckling, vilket förbättrar möjligheterna för hållbara godstransporter. Bangården är dimensionerad för tåg upp till 750 meter, vilket ökar kapaciteten jämfört med den befintliga godsbangården som endast kan ta emot 630 meter långa tåg. En operatörsneutral design gör det möjligt för flera aktörer att nyttja bangården, vilket ökar marknadens effektivitet.
Med en elektrifierad bangård kan godstransporter ske hela vägen till Norrköpings hamn, som är en av Sveriges strategiskt viktigaste hamnar. Den nya godsbangården är byggd på Malmölandet, i anslutning till Kardonbanan, för att avlasta Norrköpings innerstad från buller och risker kopplade till godstrafik. Samtidigt främjar den stadsutveckling och ökat bostadsbyggande i området.
Källa: Trafikverekt