Den nya knutpunkten i Barkarby, i den nordvästra delen av Stockholm, kan komma att växa ytterligare. SL utreder möjligheten att koppla samman den nya tunnelbanelinjen med Hjulsta, enligt Tidningen Mitti.
Först 2027 beräknas tunnelbanetågen börja trafikera Barkarbystaden och knutpunkten vid Barkarby station. Frågan är om detta blir den sista destinationen.
SL överväger att Barkarby ska bli slutstation för de västgående grenarna av den blå linjen, eller eventuellt fungera som en mittpunkt i en slinga där tågen fortsätter runt istället för att vända. Restiden mellan Barkarby och Sundbyberg beräknas bli cirka 10 minuter, skriver Tidningen Mitti.
Trafikregionråd Anton Fendert, påpekar att förbättrat tvärresande är viktigt för att öka antalet resenärer som använder kollektivtrafiken. Han menar att detta förslag och flera andra är positiva ur det perspektivet.
Förslaget om en extra tunnel mellan Barkarby och Hjulsta är ett av 20 olika spårutbyggnadsförslag i SL:s rapport Framtidens tunnelbane- och spårutbyggnad. Den föreslagna tunneln skulle öka kapaciteten i kollektivtrafiken, vilket skulle avlasta både pendeltågen och Akallagrenen av tunnelbanan. Resenärer på Hjulstalinjen skulle dessutom få närmare till Barkarby, som planeras att trafikeras av pendeltåg, tunnelbana och nya busslinjer, som förväntas komma söderifrån genom Förbifart Stockholm.
Källa: Mitti