Dahlrail etablerar ny verkstad för modifiering och reparation järnvägsutrustning i Oslo

Verkstaden byggd av Bane NOR och ska stå klar 2026. Foto: Dahlrail

Dahlrail presenterar nu planerna för en ny, toppmodern verkstad i den norska stadsdelen Grorud. Verkstaden byggs i samarbete med Bane NOR och beräknas stå klar 2026. Anläggningen kommer att fungera som en central bas för modifiering och reparation av järnvägsutrustning, vilket är tänkt att stärka företagets position som en aktör inom underhållstjänster för järnvägssektorn i både Norge och Sverige.

Den nya verkstaden utformas särskilt för modifikation, reparation och underhåll. Verkstaden kommer vara utrustad med specialanpassade faciliteter för att hantera ett brett spektrum av underhållsuppgifter. Anläggningen kommer att innehålla tre inomhusspår på 122 meter med möjlighet till utbyggnad, vilket skapar kapacitet för omfattande reparationer och kundanpassade modifieringar under optimala förhållanden. Denna flexibilitet gör det möjligt för företaget att på ett effektivt sätt möta operatörernas specifika behov i en varierad järnvägsflotta.

b
Från nordöst. Bild: Dahlrail
b
Verkstadsområdet med spår på pelare. Bild: Dahlrail

Optimerad för snabba och kundanpassade lösningar

Verkstadens placering i Grorud ger företaget en strategisk fördel i Oslo-området med direkt tillgång till central järnvägsinfrastruktur. Detta möjliggör snabba leveranser av kundanpassade underhålls- och reparationslösningar. Verkstaden är utformad för att hantera både mindre justeringar och större modifieringar utan att störa den dagliga driftcykeln, vilket maximerar kundernas tillgång till tåg i trafik.

“Med vår nya verkstad i Grorud förstärker vi kapaciteten för att erbjuda omfattande modifierings- och reparationstjänster,” säger Espen Engelstad, VD Dahlrail. Vi kommer även att kunna hyra ut spåren om kunderna önskar “Den här anläggningen gör det möjligt för oss att tillgodose kundernas unika behov och säkerställa järnvägsutrustningens högsta prestanda, samtidigt som vi driver en miljövänlig verksamhet.”

b
Espen Engelstad, VD. Foto: Dahlrail