Olskroken elsystem säkras för framtidens tågtrafik

Dragstänger är stag som hjälper till att hålla kontakttråden stabil och sträckt över spåret, vilket förhindrar att tråden svajar på grund av vind eller tågens rörelse. Utliggare är horisontella armar monterade på själva stolpen som håller kontakttråden på rätt höjd och avstånd från spåret. Foto: Trafikverket

Under hösten arbetar Trafikverket med att säkerställa ett pålitligt och hållbart elsystem för framtidens tågtrafik i Olskroken, Göteborg. Fokus ligger på att förbättra kontaktledningssystemet, som förser eldrivna tåg med ström, och att skapa en stabil grund för tågtrafiken.

Stolpar och ledningar – fundament för stabilitet

Längs spåren placeras stolpar på betongfundament. Dessa stödjer de nödvändiga ledningarna och håller kontakttråden på rätt höjd och spänning. Genom att använda dragstänger och utliggare säkerställs att trådarna hålls korrekt sträckta, vilket är en grundläggande förutsättning för säker och effektiv tågdraft.

Isolatorer – säkerhetskomponenter för trygg drift

För att undvika oönskade strömöverföringar och förhindra störningar i systemet används isolatorer. Dessa komponenter skyddar infrastrukturen och minskar risken för driftstörningar.

Effektiv strömåterledning – för hållbar och säker drift

För att hindra jordströmmar och säkerställa ett effektivt system slutas strömkretsen med återledning. Detta bidrar till ett mer hållbart och stabilt elsystem för tågtrafiken. Sammanlagt bidrar dessa åtgärder till ett robust elsystem som kommer att stödja både dagens och framtidens tågtrafik. Målet är att den nya järnvägssträckan i Olskroken ska bli en trygg och effektiv del av Sveriges hållbara transportinfrastruktur.

Om Olskroken planskildhet

Olskrokens planskildhet har ett omkring två kilometer långt arbetsområde. Här möts fem banor, de flesta i samma plan. Trafiken utgörs av såväl person- som godståg och detta göra att denna punkt tillhör en av landets mest intensiva knutpunkter för järnvägstrafik. 

Källa: Trafikverket