En nyutvecklad batteriövervakningslösning har installerats på samtliga Tåg 93 som trafikerar i Norge. Lösningen ska bidra till ökad säkerhet och driftsäkerhet, samt underlätta för tågens operatörer.
Tågtypen 93 har tidigare haft problem med överhettning av batteripaketen, vilket riskerat att orsaka förseningar och i värsta fall brand. Lösningen består av sensorboxar utvecklade av Mantena i Trondheim, som nu har installerats på de 15 tågsätten som trafikerar flera norska bansträckor, bland annat Raumabanan och Rørosbanan.
"Mantenas nya batteriövervakningslösning har testats under en längre tid och fungerar över förväntan", säger Erik Suul Comerford, ansvarig för fordonsuppföljning på SJ Norge.
Sensorboxarna är utrustade med temperatursensorer som varnar när batterierna blir för varma eller går utanför definierade gränsvärden. Om batterierna blir överhettade, kopplar en säkerhetsanordning ur det aktuella batteriet för att förhindra skador.
– Boxen är utrustad med temperatursensorer som varnar om batterierna blir för varma eller går utanför definierade gränsvärden. Dessutom har den säkringar som kopplar ur det aktuella batteriet om det blir överhettat, förklarar underhållsingenjör Torgrim Gjelsvik, som tillsammans med kollegan Vegar Røe har utvecklat de innovativa sensorboxarna.
Batteriövervakningen styr även batterispänning och -laddning, vilket minskar risken för fel i batterisystemet.
– Den nya batteriövervakningen ger bättre övervakning och automatisering för konduktörer och lokförare på SJ, som har T93 som arbetsplats, påpekar Comerford på SJ.
Förut behövde tågen parkera utomhus för att undvika överhettning. Nu kan de istället förvaras i lokstallar under vinterperioden, vilket förhindrar problem med kyla och snö.
– Lösningen ger ökad säkerhet och förhindrar följdfel orsakade av kyla, vilket också ger ekonomiska fördelar, säger Austberg.