Spåren på sträckan Gällivare–Råtsi är slitna och byts ut i två etapper. Första etappen av spårbytet på Malmbanan, mellan Gällivare och Håmojåkk, är nu färdig. Planeringen för nästa fas pågår, med målet att öka driftsäkerheten och hantera tyngre transporter.
Sträckan mellan Gällivare och Håmojåkk, cirka 31 kilometer, renoverades under 2024. Planeringen för etapp två, mellan Håmojåkk och Råtsi, pågår med planerad byggstart 2025.
Spårbytet omfattar byte av räl, sliper och makadam. Dessutom används specialtåg för att rena ballasten, där finmaterial avlägsnas och rätt storlek på makadam återanvänds. Målet är att förbättra järnvägens driftsäkerhet och underhållsmöjligheter.
En central del i projektet är återställandet av högsta tillåtna axelvikt (STAX 30) till 30 ton, vilket är avgörande för att klara kraven på tyngre godstransporter. Malmbanan är en viktig länk för Sveriges malmexport och moderniseringen är därför av stor betydelse.
Källa: Trafikverket