Trafikverket planerar att förstärka järnvägen mellan Gävle och Ockelbo för att möjliggöra en höjning av axellasten till 25 ton. Åtgärden syftar till att öka kapaciteten för godstransporter på Norra stambanan.
Bakgrund
Sträckan mellan Gävle och Ockelbo har tidigare tillåtit transporter med en axellast på 25 ton, men detta är inte längre möjligt utan förstärkningsarbeten. För att återigen kunna hantera tyngre godståg, såsom ståltåg och timmertransporter, krävs förbättringar av bärigheten.
Om järnvägen inte förstärks riskerar transporter att påverkas negativt vid driftstörningar eller banarbete på alternativa sträckor, exempelvis mellan Ockelbo och Storvik.
Planerade åtgärder
Förstärkningsarbetet omfattar flera tekniska insatser:
- Stödbensurgrävning: Torv och lösa massor ersätts med sprängsten eller block pressas ned för att stabilisera marken.
- Anläggande av tryckbankar: Mark fylls på i lager tills önskad stabilitet uppnås.
- Stödfyllning: Järnvägsbanken förstärks genom att slänten breddas.
- Sättningsskiljande spont: Installationsarbeten för att motverka sättningar i bank och kontaktledningsfundament.
Under byggskedet kommer tillfälliga vägar och upplagsytor att anläggas och senare återställas.
Tidplan
Arbetet inleds med samråd enligt följande schema:
- Samråd med länsstyrelsen: januari–februari 2025.
- Samråd med kommuner, organisationer och enskilda: februari–mars 2025.
- Produktion: beräknad tidsperiod 2025–2026.
Om axellast
Axellast anger hur mycket varje hjulaxel får belasta spåret. Standardbelastningen är 22,5 ton, men Trafikverket arbetar kontinuerligt med att utöka järnvägsnätet för 25 tons axellast, vilket är avgörande för att hantera tyngre godståg i både Sverige och Europa.
Projektet syftar till att förbättra transportkapaciteten och möta efterfrågan på mer effektiv godshantering på Norra stambanan.
Källa: Trafikverket