VÄTE Rail satsar på backkameror – tecknar nytt avtal

Just nu testas backkameran hos tyska Havelländische Eisenbahn AG och finska Fenniarail OY. Foto: acton crawford/unsplash

VÄTE Rail har tecknat ett avropsavtal med IT-företaget Railway Metrics and Dynamics (RMD) för tjugofem stycken backkameror. Därmed tar företaget ett nytt steg i digitaliseringen av sin flotta.

Tidigt ute med digitalisering

VÄTE Rail påbörjade digitaliseringsprocessen tidigt och har alltid haft ambitionen att ligga i framkant. I slutet av 2023 började företaget testa och utvärdera bakkameror från IT-företaget vid växlingsuppdrag i Trelleborgs hamn.

Under 2024 utrustades 90 godsvagnar och 20 lok med PMU:er (Performance Monitoring Units) från RMD. Datan visualiseras i företagets ”Train Management System” och ger företaget full kontroll över hela flottan, från Sundsvall till Trelleborg, i realtid.

Det senaste avtalet omfattar ytterligare 25 backkameror som kommer att tas i bruk under första delen av 2025.

– Fördelarna med backkameran är uppenbara. Den eliminerar helt riskfyllda arbetsmoment och frigör personalen till andra uppgifter. Allt kameran registrerar kan följas online via en dashboard, vilket kan ge lokföraren extra stöd vid behov.  Man ser mycket bra i färdriktningen, även om man vid dåliga väderförhållanden kan behöva backa lite långsammare, säger Jan G Forslund, VÄTE Rail.

Arbetsmiljöverkets förbud

Efter flera incidenter och dödsolyckor beslutade Arbetsmiljöverket under 2024 att förbjuda åkning på fotsteg, med vite på 15 miljoner kronor för överträdelser. Förbudet som endast gällde Green Cargo var tänkt att träda i kraft den 3:e september, men efter ett överklagande sköts införandet av lagen upp till den 1:a juni 2025.

– Troligen kommer förbudet att gälla samtliga operatörer. Vi har utvärderat backkameran med start 2024 och den fungerar utmärkt. Att undvika olyckor genom att ersätta farliga arbetsmoment med en kamera tjänar alla på, säger Jan G Forslund.

800-1 200 backkameror, enbart i Sverige

Vår bedömning är att behovet av backkameror på den svenska marknaden uppgår till mellan 800 och 1200 enheter och representerar mer än 50 MSEK i årsomsättning i hyra. Med dagens ökade fokus på säkerhet inom järnvägssektorn, är förväntningen att den nordiska marknaden följer Sveriges exempel med backkameror och att även Norden och resten av Europa tar efter.

– Detta är bara början. Hela Europa kommer att införa samma förbud, så marknaden är verkligen stor. Kameran kan ersätta signalgivare och låta lokföraren vara kvar i loket under backning i väldigt många sammanhang. Det räcker med att man undviker en enda olycka, så har investeringen i backkameror betalat sig, säger Jan Lindqvist, VD på Railway Metrics and Dynamics.