Trafikverket bedömer att tågresandet kommer att öka kraftigt under de kommande åren, vilket kräver utbyggnad av järnvägsnätet. Enligt en ny utredning pekas Falköping ut som en central punkt i två av de föreslagna alternativen. Det rapporterar Västgöta-Bladet.
Under de senaste decennierna har Tidaholm saknat både gods- och persontågstrafik sedan Vartoftabanan lades ner. Trots detta är tåget ett viktigt färdmedel för många invånare, särskilt vid resor inom Sverige och vid arbetspendling. I dagsläget används stationerna i Falköping och Skövde för avgångar och ankomster.
Beslutet att avbryta planerna på nya höghastighetsbanor har påverkat infrastrukturen. Den tillträdande regeringen valde i stället att fokusera på arbetspendling och godstransporter. Trafikverket har nu presenterat en ny utredning som visar att kapacitetsproblemen inte kan lösas utan att bygga nästan lika många mil dubbelspår som det skrotade höghastighetsprojektet skulle ha inneburit. Falköpings Tidning rapporterar att utredningen föreslår nya dubbelspår på Västra stambanan mellan Göteborg och Skövde samt mellan Skövde och Töreboda. Ett tredje spår mellan Laxå och Hallsberg föreslås också.
Ett av alternativen för att lösa kapacitetsbristen är att bygga ytterligare ett dubbelspår mellan Göteborg och Skövde. En möjlighet som diskuteras är att ansluta detta till den planerade banan Göteborg-Borås och därifrån koppla det till Västra stambanan i Falköping. Ett annat alternativ, som lyfts fram i huvudrapporten, är att i stället dra den nya järnvägen söder om Vättern, vilket skulle innebära att Skaraborg går miste om den ökade kapaciteten. Det framgår av Västgöta-Bladets genomgång av rapporten.
Totalt uppskattar Trafikverket att omkring 35 mil ny dubbelspårig järnväg krävs på Västra och Södra stambanan, men någon exakt siffra anges inte i rapporten. Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson betonar att de föreslagna åtgärderna ännu inte har utvärderats samhällsekonomiskt och att regeringens prioritet är att åtgärda eftersatt underhåll innan nya investeringar kan planeras. Han säger till Dagens Nyheter att begränsade resurser gör att ekonomisk lönsamhet måste vara vägledande.
Trafikverket påpekar att beslut i frågan brådskar. Med en ledtid på 10–20 år från beslut till färdigt dubbelspår är det, enligt myndigheten, viktigt att det strategiska utredningsarbetet påbörjas så snart som möjligt. Falköpings Tidning konstaterar att även om den nuvarande planeringsperioden inte omfattar dessa utbyggnader, anser Trafikverket att långsiktiga beslut behöver fattas snarast.
Källor: Falköpings Tidning och Västgöta-Bladet