Arbetet med att utvidga tunnelbanans Blå linje till Nacka i Syd-östra Stockholm pågår och närmar sig ett nytt skede. Efter sex års byggtid är bergsprängningarna snart avslutade längs hela sträckan.
Inom kort är linjens alla bergtunnlar utsprängda från Kungsträdgården till Nacka och Söderort. Samtidigt pågår omfattande arbete vid de kommande stationerna, där plattformar och andra viktiga strukturer börjar ta form. I Järla växer perrongen fram, där framtida resenärer kommer att kliva på och av.
– Vi har ungefär 30 meter kvar att spränga under Sickla park och det kommer att ta några veckor till, säger Theresa Millqvist, projektchef för Blå linje till Nacka.
Från bergrum till färdig tunnelbana
När sprängningsarbetet avslutats vidtar omvandlingen av de tomma tunnlarna till en färdig tunnelbana. Betongkonstruktionen är den bärande strukturen i anläggningen och arbetet pågår i snabb takt.
– Allt eftersom betongarbetet går framåt kan man se tunnelbanan växa fram. Nu byggs väggar, tak, plattformar, trappor och utrymmen för hissar och rulltrappor. Det är väldigt spännande när vi på riktigt kan se konturerna av den nya tunnelbanan, säger Theresa Millqvist.
Utöver dessa betongarbeten pågår installation av system för vattenavledning och byggnation av servicevägar inne i tunnlarna. Dessa vägar ska användas av underhållsfordon och som utrymningsvägar.
Ny fas i byggprojektet
Under 2025 inleds förberedelser för nästa fas i byggprojektet. Det omfattar spårläggning, installation av tekniska system och montering av rulltrappor och hissar. Samtidigt fortsätter arbetet vid stationernas entréer, där biljetthallar och andra ytor byggs ut.
– Under året kommer vi successivt börja med förberedelser för att lägga spår, installera tekniska system, montera rulltrappor och hissar och allt annat som behövs i tunnelbanan, säger Theresa Millqvist.
Allt material och alla maskiner som krävs för att färdigställa tunnelbanan transporteras in genom arbetstunnlarna. Transporter av utsprängt berg minskar successivt i takt med att sprängningsarbetet avslutas.
– Byggarbete låter oundvikligen till och från men jämfört med tunnelsprängningar så är det mer ”vanligt byggarbete” som ska göras framöver. Under jord bygger vi plattformar, teknikutrymmen och klär in utrymmen med golv, väggar och tak, men det påverkar inte omgivningen som bergarbete gör, säger Theresa Millqvist.
När den fysiska infrastrukturen är färdigställd inleds tester av tekniska system och säkerhetsfunktioner. Därefter kan tunnelbanan tas i drift. Trafikstart för Blå linje till Nacka och Söderort är planerad till år 2030.
Källa: Region Stockholm