Regeringen har nyligen gett Trafikverket i uppdrag att utforma ett statligt stöd till investeringar i ERTMS-ombordutrustning. ”Ett efterlängtat besked och något som Tågföretagen har arbetat för i nästan 20 år”, säger Gustaf Engstrand, näringspolitisk chef, Tågföretagen.
Järnvägens signalsystem är föråldrat och behöver bytas ut och ersättas med European Rail Traffic Management System, ERTMS, som är en gemensam europeisk standard. Det innebär att hela fordonsflottan på järnvägen behöver vara utrustad med ERTMS-ombordutrustning till år 2030. Investeringen och alla kommande uppgraderingar är nödvändiga men också extremt kostsamma för tågföretagen och andra fordonsägare och det är till viss del infrastruktur som flyttas från banan in i fordonen. Regeringen ger nu Trafikverket i uppdrag att utforma statlig medfinansiering av installation ombordutrustning och uppgraderingar.
− Vi har arbetat med frågan i närmare 20 år. I stort sett alla jämförbara grannländer har redan finansieringslösningar för ombordutrustning och därför är det både ett efterlängtat och glädjande besked att regeringen insett hur viktigt det är för järnvägen som system att ett statligt stöd nu aktiveras, säger Gustaf Engstrand, näringspolitisk chef, Tågföretagen.
Det finns stora samhällsvärden, inklusive ökad robusthet både för person- och godstrafiken, att vinna på en branschoptimerad utrullning av ERTMS på basis av en stabil teknisk specifikation. Även förutsättningarna för internationell tågtrafik blir bättre med en gemensam standard och det vore en stor fördel om även EU:s utrullning synkades i större utsträckning. I synnerhet borde Tyskland delta med en fullskalig nationell utrullning, något som dock ännu låter vänta på sig.
− Detta är ödesfrågor för den europeiska järnvägsmarknaden och att finansieringsfrågan nu får en lösning säkrar den svenska järnvägsmarknadens framtid, avslutar Gustaf Engstrand.