Med start i höst bygger Trafikverket om Örebro Södra. Det blir en ny sidoplattform på västra sidan av stationsområdet, vilket innebär att plattformsövergången där tre unga personer omkom i slutet av februari 2024 stängs.
Trafikverket kommer att bygga en ny sidoplattform och när den är klar kommer plattformsövergången att stängas och mittplattformen att rivas. Arbetet beräknas komma igång under hösten 2025 och bedöms bli klart under våren/sommaren 2026. När den nya plattformen är klar planerar vi att förse gångbron med hissar för att öka tillgängligheten. Detta sker preliminärt 2027.
- Örebro Södra är den enda plattformsövergången i Sverige som skyddats med ljud- och ljussignaler och som korsar två samtidigt farbara spår utan bommar. Det ändrar vi nu, äntligen, på. Vi ökar säkerheten på Örebro Södra och ingen ska längre behöva gå över två spår för att komma till eller från sitt tåg, säger Rami Yones, regional direktör på Trafikverket Mellersta regionen.
Persontåg på spår 1 och 30
När sidoplattformen är klar kommer persontågen att stanna på spår 1 (på östra sidan om järnvägen) och spår 30 (på västra sidan om järnvägen). Detta medan godstågen, som endast passerar Örebro Södra, fortsatt går på spår 1 och 2.
- Örebro Södra är en central del av länets kollektivtrafik och en viktig länk för tusentals resenärer varje dag. Det här är en viktig satsning för människors vardag, för jobbpendlingen och för en kollektivtrafik som håller ihop vår region. Det är glädjande att vi nu tar viktiga steg mot en tryggare och mer tillgänglig station, där säkerheten står i fokus, säger John Johansson (S) kommunstyrelsens ordförande.
Det finns långsiktiga planer
Örebro kommun har långsiktiga planer på att utveckla området runt Örebro Södra, bland annat med en gång- och cykeltunnel under järnvägen. Det saknas dock en fastställd kommunal detaljplan och en järnvägsplan för detta. Trafikverket och Örebro kommun ser nu tillsammans över hur projekten och planerna kan samordnas.
- Örebro Södra är en av de viktigaste knutpunkterna i länets kollektivtrafiksystem, och många resenärer är beroende av stationen för att kunna resa till jobb och skola på ett smidigt sätt. Det är därför mycket positivt att det nu skapas trygg och säker station för resenärerna, säger Fredrik Eliasson kollektivtrafikchef på Region Örebro län.
Projektet genomförs i samverkan med Örebro kommun och Region Örebro län inom ramen för den uppdaterade avsiktsförklaringen som alla tre parter skrev under hösten 2024.
Källa: Trafikverket