Den ekonomiska nedgången i Tyskland och Europa har haft påverkan på godstransporter och intermodal trafik. Under 2024, det andra året i rad med recession i Tyskland, upplevde även branschledande tyska logistikföretaget Kombiverkehr AG en viss minskning av antalet transporterade sändningar.
Trots den ekonomiska osäkerheten och omfattande byggarbeten på det tyska järnvägsnätet – som den långvariga totalavstängningen av Riedbahn i samband med korridorsanering – har operatören i Frankfurt visat sig vara relativt stabil.
Kombiverkehr transporterade under det gångna året cirka 780 000 containrar, växelflak och semitrailrar, motsvarande ungefär 1,5 miljoner TEU. Jämfört med föregående år innebar detta en minskning med cirka fem procent. Det nationella nätverket stod för omkring 180 000 sändningar, en minskning med tre procent, medan internationella transporter uppgick till 600 000 sändningar, sex procent färre än året innan. Genom att använda den klimatvänliga järnvägen i stället för lastbilstransporter minskade Kombiverkehrs kunder sina koldioxidutsläpp med 1,12 miljoner ton.
Byggarbeten påverkar kvaliteten och ökar kostnaderna
Minskningen av transporter på järnväg och inom kombinerad trafik är inte oväntad utan en konsekvens av ett generellt lägre transportbehov både nationellt och internationellt. – Även vi känner av effekterna av den djupaste ekonomiska nedgången, som vida överstiger krisen 2008–2009, säger vd Armin Riedl.
Utöver den lägre efterfrågan har de omfattande byggarbetena på järnvägsinfrastrukturen varit en utmaning. – De många arbetena har tyvärr drabbat kvaliteten och orsakat fler förseningar, vilket vi beklagar, säger vd-kollegan Heiko Krebs. – Våra kunder förväntar sig rätteligen en bra prestation, och vi kommer fortsätta arbeta hårt för att uppnå det samt trycka på våra leverantörer för förbättringar.
Kombiverkehr noterade vid vissa tillfällen att 10 till 15 procent av tågen ställdes in. Större delen av byggprojekten påverkade det nationella nätverket. För närvarande är Rheindalenbanan avstängd, vilket påverkar transportsträckan Rotterdam/Duisburg–Mortara. Internationellt har Tauernbanan mellan Salzburg och Villach varit under ombyggnad i flera veckor. Generellt leder byggprojekt till omledningar som medför högre kostnader och reducerad tågfrekvens.
Nya tåglinjer och lyckad omläggning av traktion
Trots utmaningarna lyckades Kombiverkehr under 2024 införa nya tågprodukter och förstärka transportkorridorerna till och från Rotterdam, Spanien och Skandinavien. I mars lanserades en ny förbindelse mellan Rotterdam och Köln-Eifeltor med tre rundturer per vecka. I september startade en linje från Antwerpen till Irun i Spanien, där anslutning till Madrid erbjuds åtta gånger per vecka. Vid årsskiftet tillkom en förbindelse mellan Duisburg och Hallsberg i Sverige. I januari 2025 återupptogs tågtrafiken mellan norra Tyskland och Italien, med en direktlinje mellan Lübeck och Verona två gånger i veckan. Via Hamburg finns en ytterligare anslutning till Verona, som trafikerar tre gånger per vecka.
Branschen behöver stabila villkor och incitament
Intermodal transport avlastar miljön, gynnar klimatet och bidrar till stabilare logistikflöden. En undersökning av det federala logistik- och mobilitetskontoret i Tyskland visar att 56 procent av de undersökta företagen har ökat sina volymer inom kombinerad trafik de senaste tio åren, medan endast 18 procent har sett en minskning.
– Det finns fortfarande stora möjligheter att flytta mer gods till järnväg och sjötransport, men för det krävs stabila förutsättningar och incitament, säger Riedl.
Han menar att den plötsligt aviserade 16-procentiga höjningen av banavgifter under tredje recessionåret är skadlig för intermodal trafik.
– Vi riskerar att godstransporter flyttas tillbaka till vägarna, vilket bör undvikas. Prishöjningar måste vara förutsägbara och rimliga.
Branschen efterlyser också att de extra kostnader som uppstår vid omledningar på grund av byggprojekt inte ska bäras av transportkunderna utan finansieras av staten. – De som beslutar om investeringarna bör också ta ansvar för konsekvenserna, avslutar Riedl.
Källa: LOK-Report