Trafikverket har presenterat alternativ för sträckningen av Norrbotniabanan genom Piteå, rapporterar Piteå-Tidningen. Den aktuella delen omfattar en åtta kilometer lång sträcka mellan Munksund och Öjebyn. Planeringsarbetet pågår, och flera alternativ utreds för den framtida järnvägen.
Enligt Trafikverket finns fem alternativ längs den södra sträckningen och fyra alternativ längs den norra. Myndigheten förordar ett mittenalternativ i den södra delen, vilket anses ge minst påverkan på omgivningen samtidigt som det möjliggör en funktionell järnväg. Projektledaren Pär Fleuron säger till Piteå-Tidningen att dessa alternativ även har fördelaktiga markförhållanden.
De föreslagna alternativen påverkar bland annat en del av Pitholm. Järnvägen skulle passera vid korsningen Lillåkersvägen och Södra Pitholmsvägen, fortsätta över Havsbadsvägen vid Ringiusviken och sedan följa Timmerleden förbi industriområdet på Verkstadsgatan innan den går vidare mot Sörfjärden. Trafikverket bedömer att relativt få bostadsfastigheter påverkas direkt, men bulleråtgärder kan bli nödvändiga.
I den norra delen är korridoren smalare, och alternativen har redan begränsats. Enligt Fleuron är det de återstående alternativen som bedöms vara mest rimliga att genomföra.
Trafikverket planerar att ha en beslutad linje för sträckningen genom Piteå till hösten, enligt Piteå-Tidningen. Parallellt inleds en utredning om broförbindelsen vid Pitsund. Beslut om brotyp påverkas av dialogen med andra aktörer som använder farleden. Målet är att hela järnvägslinjen genom kommunen ska vara fastställd under 2026, med planerad byggstart 2032.
Öppet hus
Onsdag den 12 mars arrangerar Trafikverket ett öppet hus om Norrbotniabanans sträckning genom centrala Piteå. Som en del av processen presenteras olika linjesträckningar inom den aktuella korridoren. Fokus ligger på alternativ mellan Munksund och Öjebyn, där allmänheten kan ta del av förslagen, ställa frågor och lämna synpunkter. Under mötet, som hålls på Christina kultur i Piteå, ges information om alternativen samt den fortsatta hanteringen av projektet.
– Det är en viktig milstolpe att vi nu går ut på samråd för den här delsträckan. Vi är fortfarande i ett tidigt skede och vill få in så många synpunkter som möjligt på de olika alternativen, säger Pär Fleuron, projektledare vid Trafikverket.
Källa: Piteå-Tidningen och Trafikverket