Med start under våren 2025 kommer arbeten att göras på Drottninggatan, från Norra promenaden och in en bit på Trädgårdsgatan i centrala Norrköping. Flera aktörer samverkar och det är fyra olika projekt som grundar sig i att spårvagnsspår måste bytas ut.
Den 1 april inleds de första arbetena som innebär trafikavstängningar. Totalt handlar det om fyra olika projekt som ska genomföras. Allt beräknas bli klart under november 2025 – och under tiden drar Östgötatrafiken om de linjer som i vanliga fall passerar sträckan.
– Avstängningarna kommer att innebära en del utmaningar, men vi har en tät dialog och planerar tillsammans för att allt ska flyta på så smidigt som möjligt. Grunden till flera av projekten är att vi har spårvagnsspår som är gamla och måste bytas ut och när gatan ändå grävs upp ser vi ett tillfälle att göra fler arbeten, säger Gustav Flodén, enhetschef för spår på Norrköpings kommun.
Till det hör Nodras arbete med att förnya vatten- och avloppsledningarna.
– Vi passar på när spårvägen är avstängd och gatan uppgrävd, annars riskerar vi att behöva gräva på nytt om några år. Nu samarbetar vi för att göra det här på ett så effektivt sätt som möjligt, framförallt för att boende och verksamheter i området samt kollektivtrafiken bara ska behöva påverkas under ett tillfälle, säger Peter Jonander, projektledare på Nodra.
I samband med spårbytet får Drottninggatan också nya ytskikt. Till större delen blir det samma typ av gatsten som tidigare, men på körbanan blir det ”flammad” gatsten för att minska skakningar och buller.
E.ON är redan igång med sitt förnyelseprojekt av fjärrvärmenätet och kommer under perioden att korsa Drottninggatan.
– Vi arbetar sedan en månad tillbaka på Saltängsgatan och Orangerigatan, där vi bland annat hittat en stenmur. När vi gräver i historisk mark kan det alltid dyka upp oväntade fynd, vilket vi också tar hänsyn till i planeringen, säger Björn Persson, regional kommunikationschef på E.ON.
Kommunen kommer också att byta tätskikt och övergångskonstruktion på Saltängsbron.
– Avstängningen av Saltängsbron är det arbete som har störst påverkan på kollektivtrafiken. Spårvagnarna ersätts med bussar från Söder tull och norrut. Även busslinjerna 10, 12 och 13 kommer gå via Hamnbron, vilket innebär längre restider och på vissa turer också ett byte, säger Mattias Näsström, biträdande trafikchef på Östgötatrafiken.
I samband med SM-veckan öppnas Saltängsbron för att göra plats för publik – men övriga sträckor är fortsatt avstängda och arbetet fortgår.
– Det här är arbeten som under avstängningen kommer att påverka såväl privatpersoner som verksamheter, men när allt är klart kommer vi att ha nya spår, mindre buller och både vattenledningar och fjärrvärmenät som har förnyats. Det kommer vi ha glädje av länge, säger Bengt Stenberg, samhällsbyggnadsdirektör.
Källa: Norrköpings kommun