Rekordmånga tåg – men punktligheten ökar trots trängsel på spåren

Anna Ericsson, trafikdirektör, Trafikverket. Foto: Trafikverket
Anna Ericsson, trafikdirektör, Trafikverket. Foto: Trafikverket

Fler persontåg kom fram i tid under februari när punktligheten ökade till 89 procent, drygt två procentenheter högre än månaden innan och bättre än i februari förra året. Samtidigt rullar rekordmånga tåg på järnvägen, som rustas mer än någonsin.

Över 86 000 tåg åkte på spåren i februari
Av över 86 000 tåg som åkte på spåren under februari var knappt 9500 tåg sena med mer än fem minuter. Det gav ett punktlighetsresultat på 89 procent, där tåg som kommit fram till sin slutstation högst fem minuter efter tidtabellen räknas som punktliga. Det kan jämföras med max 15 minuters försening, som flyget mäter sin punktlighet efter, då skulle tågen uppnå en punktlighet på 96 procent. 

Resultat per tågtyp, jämförelser med föregående månad inom parentes
Pendel- och flygtåg: 93,8 procent (+2,0), 46 498 tåg.
Regionaltåg: 85,7 procent (+2,6), 32 532 tåg.
Fjärr- och snabbtåg: 72,9 procent (+3,1), 7 051 tåg. 

Bäst gick det för pendeltågen – över 95 procent runt Göteborg
Punktligheten förbättrades för både pendel-, regional- och fjärr-/snabbtågen jämfört med månaden innan. Bäst gick det för pendeltågen, som utgör över hälften av alla tåg, särskilt de runt Göteborg som nådde över 95 procent punktlighet. Över 95 procent uppmättes på fler sträckor, bland annat flygtågen Stockholm-Arlanda, regionaltågen Karlskrona-Emmaboda, Varberg-Borås-Uddevalla, Linköping-Kalmar, samt pendeltågen Helsingborg-Halmstad. Mellan Nässjö-Vetlanda kom alla 139 tåg fram i rätt tid.

– Vi rör oss åt rätt håll, en högre punktlighet är ett resultat av branschens gemensamma ansträngningar. Resultatet för pendeltågen runt Göteborg kommer efter väldigt hårt arbete i samarbete med de som kör tågen där. Men vi är inte nöjda, järnvägen behöver bli mer tillförlitlig och punktligheten behöver öka på fler sträckor, säger Anna Ericsson, trafikdirektör på Trafikverket.  

Ju längre sträcka desto större risk att råka ut för ett fel som gör att tåget blir försenat
Det är trångt i spåren på stambanorna och runt storstäderna, vilket gör järnvägen störningskänslig. Stora delar av den byggdes för mindre trafik med lättare och långsammare tåg. Ju längre sträcka desto större risk att råka ut för ett fel som gör att tåget blir försenat. För de tåg som var minst en minut försenade var fjärrtågen som reser långt i snitt 16 minuter försenade, regionaltågen sju minuter och pendeltågen som kör kortare sträckor var i snitt fyra minuter försenade. 

Eftersatt underhåll kommer att minska 
Orsaken till tågförseningar kan delas in i tre lika stora delar – fel orsakade av infrastrukturen, tågen, eller yttre faktorer som dåligt väder eller obehöriga i spår. För att skapa en mer tillförlitlig järnväg satsar Trafikverket brett, bland annat rustar vi upp järnvägen i ökad takt. 

– Med hjälp av dubbelt så mycket pengar som för tio år sedan får vi nu ut fler underhållsjobb än tidigare. De närmaste åren kommer det eftersatta underhållet att minska och tillförlitligheten öka, säger Anna Ericsson.  

Obehöriga personer i spåren påverkar punktligheten negativt
Under förra året fortsatte förseningarna att öka på grund av obehöriga personer i spåren vilket påverkade punktligheten med minus 1,5 procentenheter, hittills i år har dessa förseningar påverkat med minus 1,3 procentenheter. Förseningar på grund av banarbeten med hastighetsnedsättningar har minskat hittills i år, trots att det planerats fler banarbeten än någonsin under 2025 och att vi sedan januari genomför ett omfattande elkraftanläggningsbyte på Västra stambanan mellan Göteborg och Stockholm. Ett kvitto på en bättre planering och en effekt av vårt nära samarbete inom branschen.

Källa: Trafikverket