Dubbelspåret Hallsberg - Degerön – Järnvägsbygget växlar upp

Järnvägsbron över Bladsjön, mars 2025. Foto: Trafikverket
Järnvägsbron över Bladsjön, mars 2025. Foto: Trafikverket

Byggarbetet med att färdigställa dubbelspår mellan Hallsberg och Stenkumla fortsätter under våren 2025. Sträckan är den sista och mest omfattande delen av projektet mellan Hallsberg och Degerön. Projektet genomförs i etapper och beräknas vara helt klart 2031.

Syftet med utbyggnaden är att öka punktligheten och förbättra trafiksäkerheten för godstrafiken genom Bergslagen.

Järnvägsbroar påverkar väg 50

En ny järnvägsbro byggs över väg 50 strax söder om Åsbro. Ytterligare en bro planeras längre fram vid Tälle. Två tillfälliga cirkulationsplatser ska anläggas vid Tälleleden och Kassmyra under sommaren. Syftet är att öka säkerheten i korsningarna där byggtrafiken ska ansluta.

Järnvägsbron över väg 50 strax söder om Åsbro. Foto: Trafikverket

Byggarbete vid Bladsjön och Karintorpsvägen

Byggnation av brostöd pågår vid Bladsjön och vid bron över väg 50 söder om Åsbro. På Karintorpsvägen leds trafiken via en tillfällig väg förbi arbetsområdet. Denna lösning gäller till hösten 2026. Även på väg 50 leds trafiken förbi via en förbiledningsväg intill riksvägen. Bron beräknas stå klar våren 2026.

Större entreprenad inledd

Ett nytt entreprenadkontrakt har tecknats med Infrakraft. Kontraktet omfattar markarbeten, tunnelbygge och flera broar. Arbetet är planerat att pågå i fem år. Förberedande arbeten som avverkning och röjning har inletts. Under våren ska följande arbeten påbörjas:

– Markförläggning av en tidigare luftburen kraftkabel längs Västra stambanan
– Grundläggning för en bro över Västra stambanan
– Anläggning av byggvägar, bland annat vid södra tunnelpåslaget

Ett gemensamt projektkontor planeras nära väg 50 vid Tälleleden. Inflyttning är planerad till efter sommaren 2025.

Tillfällig cirkulationsplats på väg 50 vid Tälle. Syftet med de tillfälliga cirkulationsplatserna och hastighetssänkningen är att minska risken för olyckor och förbättra trafikflödet under en period på flera år när många tunga fordon och masstransporter trafikerar vägarna på grund av dubbelspårsbygget och den nya järnvägstunneln vid Tripphult. När den perioden är över kommer cirkulationerna på väg 50 att tas bort, och hastighetsbegränsningen justeras tillbaka. Karta: Trafikverket
Tillfällig cirkulationsplats på väg 50 vid Kassmyra. Karta: Trafikverket

Kraftledningar flyttade

Trafikverket och Ellevio har genomfört ledningsflyttar i Tälle. Åtgärden möjliggör fortsatt utbyggnad av dubbelspår i det planerade läget.

Kommande arbete med spår och el

Nästa större upphandling gäller själva järnvägsdelen. Den omfattar spår, el och signalanläggningar. Upphandlingen sker 2028, med planerad byggstart året därpå.

Visionsbild av det färdiga dubbelspåret. Bild: Trafikverket



Källa: Trafikverket