Tunneln i deletapp Centralen är nu helt färdiggjuten. Den sista betongen lades vid Nordstans norra entré den 21 mars. Under april återfylls marken med grus, delvis från återvunnet material.
Den sista delen av taket till Västlänkens deletapp Centralen göts den 21 mars. Platsen var precis utanför Nordstans norra entré i Göteborg. Gjutningen tog ungefär sju timmar och krävde cirka 200 kubikmeter betong.
— Det var en liten men betydelsefull gjutning, då den innebar att deletapp Centralens tunnel nu är helt färdiggjuten. Under april påbörjar vi arbetet med att återfylla marken utanför Nordstan, säger Per Fahlman, produktionsledare på deletapp Centralen.
Den genomförda gjutningen innebär att nästan all konstruktionsbetong nu är på plats och att det finns en sammanhängande betongtunnel genom hela deletappens sträcka.
Återfyllning vid Nordstan
Arbetet med att återställa markytan har redan kommit långt. Av deletappens 1 800 meter långa sträcka är en stor del av marken återställd. Marken utanför Nordstan planeras vara återfylld i slutet av april.
— Många av våra arbeten är klara. Nu är det främst installationsarbeten och tester av tekniska system inne i tunneln som pågår för fullt. Det som återstår ovan mark är att färdigställa västra entréerna och bygga ett ledningsstråk utanför Nordstan norra entré, fortsätter Per Fahlman.
Ledningsstråket ska försörja entréerna med vatten och avlopp.
Återanvänder gammal betong
Återfyllnaden utanför Nordstan kräver omkring 25 000 ton grus. Materialet ska levereras med cirka 700 lastbilstransporter.
En del av massorna består av krossad betong från tidigare arbeten. Bland annat har betong från Götaälvbron tidigare använts som fyllnadsmaterial.
— Genom att återanvända betong bidrar vi till en mer hållbar byggprocess. Samtidigt minskar vi behovet av transporter och deponikostnader för gammal betong, samt kostnader för nytt material, avslutar Per Fahlman.
Källa: Trafikverket