Enligt Katrineholms-Kuriren kommer Västra stambanan vid Katrineholm att genomgå en omfattande upprustning under de kommande sex åren, vilket förväntas påverka tågtrafiken kraftigt. Upprustningen, en del av Trafikverkets plan för att åtgärda sliten infrastruktur, omfattar flera stora projekt och förväntas vara klar först 2030.
Sverige står inför en stor underhållsskuld för sin infrastruktur. För vägarna uppgår skulden till cirka 19 miljarder kronor, medan järnvägsunderhållet beräknas kosta omkring 75 miljarder kronor, skriver Katrineholms-Kuriren.
– Järnvägen behöver rustas upp. Det tas uttryck i eftersatt underhåll som behöver åtgärdas med underhållsåtgärder, berättar Jon Sundh, chef för järnvägsunderhåll på Trafikverket för Katrineholms-Kuriren.
Arbetet vid Västra stambanan inkluderar byten av växlar och elsystem samt byggnation av nya förbigångsspår. Växelbytet mellan Katrineholm och Hallberg påbörjas nästa år och beräknas vara klart 2025. Under samma period tillkommer också nya förbigångsspår öster om Katrineholm, som ska öka kapaciteten och förbättra trafikflödet. Det mest omfattande arbetet, bytet av järnvägens elsystem mellan Sköldinge och Hallsberg, startar 2027 och förväntas vara klart 2030. Totalt förväntas kostnaderna för dessa projekt uppgå till cirka två miljarder kronor.
Källa: Katrineholms-Kuriren/Trafikverket