Staden Wien har meddelat att man planerar att ersätta sina tolv batteridrivna elbussar som trafikerar två av stadens "el-only"-linjer med vätgashybrider. Bytet ska ske senast i mitten av 2025.
Wiens kollektivtrafikmyndighet, Wiener Linien, har köpt tio nya bussar från den italienska tillverkaren Rampini. Dessa bussar är utrustade med både ett 170 kilowattimmars batteri och en bränslecell, vilket ger fordonen en förlängd räckvidd.
Ökad räckvidd med vätgashybrider
Denna ökade räckvidd innebär att bussarna kan köra längre sträckor utan att behöva laddas under drift. Detta har lett till att Wiener Linien beslutat att minska antalet bussar som trafikerar linje 2A och 3A, eftersom de nya bussarna kan hantera trafiken mer effektivt.
Vätgasdrift inom transportsektorn
Vätgashybrider blir alltmer intressanta inom transportsektorn, särskilt för kollektivtrafik där räckvidd och snabb påfyllning av bränsle är avgörande faktorer. Bränsleceller omvandlar vätgas till elektricitet, vilket driver bussens elmotorer. Detta ger längre räckvidd jämfört med traditionella batteridrivna elfordon och möjliggör snabbare tankning än vad som är möjligt med laddning av batterier.
Användningen av vätgas som drivmedel ses som en potentiellt hållbar lösning för att minska koldioxidutsläppen inom transportsektorn, särskilt i stadsmiljöer där luftkvaliteten är en viktig fråga. Många städer överväger nu att investera i vätgasdrivna fordon för att uppnå sina klimatmål och minska beroendet av fossila bränslen.
Wiener Liniens satsning på vätgashybrider är en del av denna globala trend mot mer hållbara transportlösningar. Genom att kombinera batterier med bränsleceller kan dessa fordon erbjuda både flexibilitet och miljöfördelar, vilket gör dem väl lämpade för moderna städer som strävar efter att minska sin klimatpåverkan.
Källa: Wiener Linien