Tyska Knorr-Bremse, världsledande inom bromssystem och säkerhetskritiska system för järnvägs- och nyttofordon, har framgångsrikt slutfört köpet av Alstom Signaling Nordamerikas konventionella signalteknikverksamhet. Detta förvärv är ett strategiskt steg för att stärka företagets framtida lönsamhet och tillväxt.
Knorr-Bremse har nu officiellt trätt in på den nordamerikanska marknaden för signalteknik (Control, Command and Signaling – CCS) genom att förvärva Alstoms signalteknikverksamhet i regionen. Genom detta förvärv tar företaget ett viktigt steg mot att vidareutveckla och internationalisera sitt erbjudande inom digitala och innovativa lösningar för järnvägssektorn.
– Vårt nya signalteknikföretag i Nordamerika är både marknadsledande och lönsamt, vilket passar utmärkt in i vår koncernstrategi BOOST 2026, säger Marc Llistosella, vd för Knorr-Bremse AG. – Genom detta förvärv kan vi inte bara stärka vårt produktutbud utan även öppna upp för nya affärsmöjligheter som kommer att driva vår värdeskapande framåt.
En strategisk milstolpe för Knorr-Bremse
Knorr-Bremse tar över hela produktportföljen för konventionell signalteknik från Alstom Signaling Nordamerika, inklusive försäljning, service och produktion. De cirka 800 anställda, fördelade på sex anläggningar inklusive två produktionsenheter och flera teknologicenter, kommer att arbeta under den nya affärsenheten KB Signaling. Under det senaste räkenskapsåret, som avslutades den 31 mars 2024, genererade verksamheten en omsättning på cirka 300 miljoner euro med en rörelsemarginal på 16 %.
– Säkerhet och tillförlitlighet är kärnelement inom järnvägssektorn, och genom vårt inträde på signalteknikmarknaden i Nordamerika stärker vi vår roll som system- och plattformspartner för säkerhets- och driftkritiska lösningar, säger Dr. Nicolas Lange, styrelseledamot i Knorr-Bremse AG och ansvarig för företagets järnvägsdivision.
Fokus på framtidens signalteknik
Den nybildade affärsenheten KB Signaling kommer att erbjuda fem stora produktkategorier inom CCS, skräddarsydda för den nordamerikanska marknaden. Största delen av portföljen består av infrastruktur-baserade tåg- och järnvägskorsningskontroller, reläkontroller och rälsprodukter. Dessutom erbjuds fordonsbaserade tågkontroll- och övervakningsprodukter samt lösningar för spårbaserad tillståndsövervakning inklusive dataanalys.
Genom kontinuerliga investeringar i forskning och utveckling planerar Knorr-Bremse att vidareutveckla dessa produkter och tjänster för att säkerställa en ledande position på marknaden. På sikt är målet att etablera sig internationellt som en Tier-1 system- och plattformspartner för tågbyggare, infrastruktur- och signalteknikföretag samt operatörer.
Globalt marknadsvolym och tillväxtmöjligheter
Knorr-Bremse bedömer att det globala marknadsvolymen för CCS-signalteknik inom järnvägssektorn uppgår till upp till 20 miljarder euro. Företaget ser stora möjligheter att utöka sin verksamhet genom vidareutveckling av produktportföljen, skapande av nya lösningar för det intelligenta samspelet mellan signalteknik och (broms-)teknologi, samt genom ytterligare förvärv. Knorr-Bremse siktar särskilt på att bidra till ökad säkerhet, tillgänglighet och driftseffektivitet inom person- och godstransporter i ledande marknader som Europa och Asien.
Digitalisering och tillståndsövervakning som framtida tillväxtområden
Utöver den attraktiva eftermarknadsandelen är särskilt digitala erbjudanden för analys och hantering av infrastrukturdata intressanta för många kunder. Genom Data-Lösningar och Software-as-a-Service-erbjudanden kan Knorr-Bremse erbjuda ban- och fordonsoperatörer precisa prognoser om infrastrukturens tillstånd och potentiella behov av underhåll och reparationer, med hänsyn till faktorer som väder och temperatur.
Med förvärvet av Alstoms signalteknikverksamhet i Nordamerika har Knorr-Bremse tagit ett stort steg mot att befästa sin position som en ledande aktör inom global järnvägsteknologi, och bolaget är nu redo att möta framtidens utmaningar och möjligheter på den internationella arenan.
Källa: Knorr-Bremse