Transdev tog nyligen över ansvaret för fordonsunderhållet för Mälartåg i egen regi, vilket blev möjligt efter att SJ slutade köra där. Den utökade trafiken medförde ett ökat behov av fordonsunderhåll. Tidigare ansvarade MTR Tech för underhållsarbetet som underleverantör till Transdev, men detta har nu integrerats under Transdevs verksamhet.
Enligt Sheron Fernando, affärschef för Transdevs uppdrag Mälartåg, innebär förändringen att verksamhetens olika delar nu samlas under samma organisation. Han framhåller att detta förenklar samarbetet och skapar bättre förutsättningar för att leverera en sammanhållen tjänst.
Stabil övergång utan störningar i trafiken
Övergången från den tidigare operatören har enligt Transdev inte påverkat trafiken. Fordonsbehovet för en vanlig veckodag uppgår till 44 ER1-tåg och fem Regina-tåg. Under de första fyra veckorna efter övertagandet var fordonstillgängligheten stabil, med fler än 45 ER1-tåg och drygt fem Regina-tåg tillgängliga varje vecka.
Milstolpe för Transdev Sverige
Enligt Frida Ukmar, affärsområdeschef för Rail hos Transdev Sverige, är övertagandet av fordonsunderhållet en viktig milstolpe för företaget. Hon lyfter fram att Mälartåg är det första uppdrag där företaget driver fordonsunderhållet i egen regi. Nästa steg blir att ta över driften, inklusive underhåll, för Östgötatrafiken i juni.
Fokus på tillförlitlighet och långsiktighet
För att stärka fordonsunderhållet har företaget anställt en ny underhållschef, Lars-Åke "Lådan" Dahlström, som började sitt arbete den 2 december. Dahlström, med över 40 års erfarenhet inom fordonsunderhåll, leder nu arbetet i depån i Gredby, Eskilstuna, samt vid svarvanläggningen i Tillberga, Västerås. Hans arbete kommer att fokusera på att förbättra fordonsleveransens tillförlitlighet över tid.
Dahlström betonar att målet är att de tåg som sätts i trafik ska hålla hela det planerade omloppet. Stabilitet i tillgängligheten kan endast uppnås genom ett långsiktigt och målmedvetet arbete med att förbättra tillförlitligheten.